Quote:Zelo si poenostavil trditve. Ne vznikne iz nasprotij, ker je njeno globje načelo enost. To je ta paradoks, ki ga determinističen um ne dojame. Načelo porajanja ni nasprotovanje ampak enost. Misterij, ki te vodi v protislovje in v katerem vidiš harmonijo kot vznik. Ne more imeti začetek (vznik) in neskončnost. Je luč v luči, tema v temi, enost, ki se kaže kot protislovje, obstoj dvojnosti (mnoštva), ki v nas dvigne vprašanje, kar je želja po samoizražanju. Z željo po samoizražanju se eno pojavlja kot dvoje, pojav, ki je nasproten resnici in vendar neločljivo povezan. Ožja je želja po samoizražanju, širša je zavest življenja, ko najdemo to razmerje v enosti , čutimo, da smo prišli do resnice.
Lp,igor
Antroploško je nemogoče določit točko vznika zavesti, ker ne moremo trdit, da je bilo mitološko obdobje človeka obdobje brez zavesti, z določeno gostotovostjo lahko (po tomcu) trdimo le, da igra pri razvoju človeka njegovo biološko ozadje manj pomembno vlogo kot pri drugih bitjih. A ne le to. Možno je, da se naše razmerje do socialnega ozadja s kulturnim razvojem ves čas spreminja. Izgleda, da je interakcija posameznik – ozadje, v kateri je posameznik semiavtonomna enota, le specifična zgodovinska situacija, ne pa univerzalna lastnost človeka kot vrste. S pospešenim kulturnim razvojem se je v zgodovini to razmerje verjetno že do zdaj ves čas spreminjalo: od bolj določujoče vloge ozadja na račun avtonomije posameznika v plemenskih skupnostih; do tradicionalnih skupnosti, v katerih se je determinizem ozadja že začel rahljati; do sodobnih modernih skupnosti, v katerih je razmerje v nekakšnem ravnovesju.
Ker se to ravnovesje 'podira' in ker kulturni razvoj daje prednost rahljanju socialnega ozadja na račun večanje avtonomije posameznika, nastane problem, ker bo z (re)produkcijskega vidika takšna interakcija med posameznikom in ozadjem manj učinkovita, saj je naravna selekcija spodbujala kulturni razvoj prav zaradi večje učinkovitosti delovanja na ravni kolektivitet. Kulturni razvoj, ki ne bo več nedvoumno gnezdil v biologiji, bo začel vse bolj ogrožati sam obstoj vrste. Zavest o tem se održa v t.i. novi religiznosti, ki obuja/oživlja tako obrazace prvotne religioznosti (religioznega transcedentnega občutja enosti), ki je vzniknila ob prehodu iz mitološke plemenske v tradicionalne skupnosti, kot mistične preobrazbe, porajajče iz že oblikovanih tradicionalnih religij, ki so izgubile življenskost v izpraznjenih obredjih.
Resnica je celostna ali pa to ni, torej zavest kot človeška oblika te celostnosti nujno vsebuje nekašno brezčasno dimenzijo v smislu občutenja veljavnosti tukaj in zdaj kot za za vse čase (ne glede na to ali se čas pojmuje linerano ali ciklično). Tudi ideologija kot oblika lažne zavesti (in ki ponuja svojo obliko razrešitve razmeraja med zadovoljevanjem potreb posameznika in socialno pogojeno obliko njihovega zadovoljevanja) črpa svojo moč resničnosti prav iz občutenja svoje brezčasnosti, večne trajnosti. Lažne v smislu, da je kljub temu očutju lahko pogubna ( deluje v nasprotju s potrebami ali ustvraja lažne potrebe) tako za posameznika kot za skupnost.
Mistične prakse pri odkrivanju 'resnične' zavesti prav zato večinoma prakticirajo osebno askezo (ali pa izhajajo iz splošnega pomanjkanja), da se izognejo t.i. lažnim (osebnim ali skupnostnim) potrebam in da izkristalizirajo etično/skupnostno komponeto zavesti, vsebovano v občutenju brezčasne enosti.