Welcome, Guest. Please Login or Register
Forum Svet pogovorov gape.org
Sončeve pozitivke
pilcom.si
 
  HomeHelpSearchMembersLoginRegister  
 
Pages: 1 ... 6 7 8 9 
(Read 32511 times)
vida
5
*****
Offline

I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1240

Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #105 - 06.03.2005 at 05:56:34
 
Petra. wrote on 05.03.2005 at 18:13:27:
Vida, lepa, ki ob morju tok časa slepa stala, mi je prav žal, da te tega niso že v cerkvi naučil; bi vsaj znala bit mal bl fensi!

še dobro, da maš svojo ljubezen do vsega kar si... me poMIRja!


ti moram povedat, da žal nisem bla deležna cerkvene vzgoje ... pa hvala !
Back to top
 
 
IP Logged
 
Petra.
Global Moderator
p
*****
Offline

All IS Full Of Love
Posts: 10693

Gender: female
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #106 - 06.03.2005 at 07:07:41
 
vida wrote on 06.03.2005 at 05:56:34:
ti moram povedat, da žal nisem bla deležna cerkvene vzgoje ... pa hvala !



srečnica...si tud brez tok fensi vere ozdravela
Back to top
 

you cant look in the mirror and expect it to smile first
 
IP Logged
 
vida
5
*****
Offline

I love YaBB 1G - SP1!

Posts: 1240

Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #107 - 07.03.2005 at 10:38:58
 
Quote:
srečnica...si tud brez tok fensi vere ozdravela


kakšna srečnica si šele ti, ko si tok fensi.
Back to top
 
 
IP Logged
 
Lilith
5
*****
Offline

..to be more like me and
less like you...
Posts: 1554

Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #108 - 07.03.2005 at 14:18:33
 
Petra. wrote on 04.03.2005 at 22:33:32:
a kaj čudnga, da sm se pr 16ih iz sREDNE šole izpisala in raj ŽURALA!!! :da :da




Uau, ej, pa saj bom dol padla, ko vidim, kakšna frajerka si ti. Shocked

Roll Eyes
Back to top
 

... Sometimes I feel that I should go and play with the thunder...
 
IP Logged
 
Petra.
Global Moderator
p
*****
Offline

All IS Full Of Love
Posts: 10693

Gender: female
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #109 - 07.03.2005 at 16:03:47
 
Grin Grin Grin

nije svaka žvaka za svakog bedaka Wink

100 ljudi, pač, 100 čudi

važno, da ima vsak vedno zase prav
Back to top
 

you cant look in the mirror and expect it to smile first
 
IP Logged
 
nomad
3
***
Offline


Posts: 107
vsepovsod in nikjer
Gender: male
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #110 - 16.03.2005 at 14:46:24
 
SOSAN(tretji kitajski patriarh, 606 leta)

Ko ni ne ljubezni ne sovraštva,
se vse razodene.
A naredi samo najmanjši razloček,
in nebo in zemlja si bosta neskončno vsaksebi.
Če hočeš videti resnico,
ne bodi ne za ne proti.
Boj med tem kaj ti je všeč in kar ti ni vščeš,
je bolezen uma.


Kadar ne dojameš skritega pomena stvari,
si si zaman skalil življensko pomemben duševni mir.

Pot je popolna kakor neizmeren prostor,
kjer ni ničesar premalo in ničesar preveč.
Resnično zavoljo naše izbire, sprejemanja in zavračanja,
ne vidimo resnične narave stvari.
Ne živi niti v zapletih zunanjih reči
niti v notranjih občutkih praznine.
Bodi veder v enosti stvari brez hlepeče dejavnosti
in takšni zmotni pogledi bodo izgnili sami od sebe.
Kadar hočeš ustaviti dejavnost, da bi dosegel pasivnost,
te prav ta trud napolni z dejavnostjo.
Dokler se boš držal te ali one skrajnosti,
ne boš nikdar spoznal Enosti.

Kdor ne živi na edini Poti,
temu spodleti v obojem, aktivnosti in pasivnosti,
uveljavljanju in odpovedovanju…


Zanikati resničnost stvari,
pomeni zgrešiti njihovo resničnost:
Trditi, da so stvari prazne,
pomeni zgrešiti njihovo resničnost.
Čimbolj o tem govoriš in misliš,
tem bolj se oddaljuješ od resnice.
Nehaj govoriti in misliti,
in ni je reči, ki bi je ne mogel spoznati.


Če se vrneš h koreninam, najdeš smisel,
a če se ženeš za videzi, zgrešiš vir.
V trenutku notranje razsvetlitve
greš onstran videza in praznine.
Spremembe, ki se navidez dogajajo v praznem svetu,
imenujemo resnične samo zavoljo svoje nevednosti.
Ne išči resnice;
samo nehaj se držati prepričanj.

Ne ostajaj v stanju dvojnosti;
skrbno se ogibaj takšnih stvari.
Če ostane samo sled
tega in onega, pravilnega in napačnega,
se srž uma izgubi v zmešnjavi.
Čeprav vse dvojnosti izhajajo iz Enega,
se ne naveži niti na to Eno.
Kadar je um na Poti neskaljen,
te prav nič na svetu ne more več razjeziti,
in ko te nekaj ne more več razjeziti,
nič več ne obstaja na stari način.

ko se ne pojavljajo razločujoče misli,
starega uma ni več.


Ko izginejo predmeti misli,
izgine misleči osebek,
kakor izginejo predmeti, ko izgine um.
Stvari so predmeti zaradi osebka;
um je takšen zaradi stvari.
Razumi realativnost obojega
in temeljno resničnost: enotnost praznine.

V tej praznini je oboje nerazločljivo
in vsako vsebuje v vsebi celi svet.
Če ne delaš razlike med grobim in finim
te ne bo mikalo, da bi presojal in razsojal.


Živeti na veliki poti
ni niti lahko niti težko,
a ljudje omejenih pogledov
so bojazljivi in neodločni:
kolikor bolj hitijo, toliko počasneje gredo,
in oklepanja se ne da omejiti;
celo navezanost na misel o razsvetljenju
je pot vstran.
Prepusti stvari njihovi lastni poti,
pa ne bo niti prihajanja niti odhajanja.

ubogaj naravo stvari (svojo lastno naravo),
in hodil boš svobodno in nemoteno.
Ko je misel ujeta, je resnica skrita,
kajti vse je temašno in nejasno
in obremenjujajoča navada presojanja
prinaša naveličanost in utrujenost.
Kakšno korist si obetaš
od razločevanja in ločevanja?

Če želiš hoditi po Eni Poti,
ne zavračaj niti sveta čutov in idej.
Resnično, sprejeti jo scela
je enako resničnemu Razsvetljenju.
Modri ne stremi za cilji,
nespametni pa si nadeva okove.
Ena je Dharma, resnica, zakon, ni jih mnogo;
razločki nastajajo
iz potrebe po oklepanju nevednih.
iskati Um z razločujočim umom
je največja vseh napak.
Back to top
 

vse dobro,..
 
IP Logged
 
t
5
p
*****
Offline

Ride si sapis!
Posts: 5103
Kozmos
Gender: male
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #111 - 21.03.2005 at 10:22:57
 
...

Na današnji dan leta 1685 se je rodil nemški skladatelj Johann Sebastian Bach, eden največjih skladateljev in glasbenikov vseh časov in eden redkih, ki je pisal glasbo za Boga (zadnji). Umrl je leta 1750.



več na:
http://www.jsbach.org/




uživajte!

Back to top
 

Nič na svetu nikogar ne čaka. Nič ni dokončano, in vendar nič ne ostane nerazrešeno.
WWW WWW  
IP Logged
 
Petra.
Global Moderator
p
*****
Offline

All IS Full Of Love
Posts: 10693

Gender: female
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #112 - 21.03.2005 at 11:07:40
 
HVALA!!!


simply simply simple!!!

OM NAMAH SHIVAYA! spell
Back to top
 

you cant look in the mirror and expect it to smile first
 
IP Logged
 
t
5
p
*****
Offline

Ride si sapis!
Posts: 5103
Kozmos
Gender: male
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #113 - 05.05.2005 at 10:46:26
 
Danes praznuje Sören Kierkegaard (1813 - 1855)
...

Sörena Kierkegaarda, rodijo 5. maja 1813 v Köbenhavnu, njegovo življenje pa se pravzaprav začne že v rani mladosti njegovega očeta, ki je bil kot otrok reven pastir ovac v starosti desetih let nekega dne povzdignil roko proti nebu in preklel Boga zaradi svoje bede in zapuščenosti. Ni jasno, ali je to storil zares ali pa je šlo le za bujno otroško domišljijo, krivda je bila tu in Sörenov oče jo je imel za vzrok vseh svojih križev in težav. Z njo si je razlagal smrt petih otrok in obeh žena. Pričakoval je še smrt preostalih dveh otrok, najstarejšega sin Petra in najmlajšega Sörena. Ta svoj strah je prenesel na Sörena, ki ga je vzgajal zelo strogo, na kratko, proč od sveta in mu dal zelo zahtevno religiozno in klasično izobrazbo. "Neposrednosti v svojem življenju nisem poznal, s človeškega gledišča bi se lahko reklo, da potemtakem nisem nikdar živel; začel sem kar takoj z mislijo, ki mi ni dozorevala z leti; lahko bi se reklo, da sem bil od začetka do konca zgolj misel," pravi v svojem Dnevniku.

Kot 12-leten deček pride Sörenov oče Michael k svojemu stricu v Köbenhaven, ki je bil trgovec s trikotažo in nogavicami. Tam se izuči poklica in sčasoma prevzame podjetje. V dokaj kratkem času si pridobi precejšnje premoženje ter pri štiridesetih letih (leta 1797) opusti trgovino. Živi od prihrankov in rente ter se zanima za  literaturo, filozofijo in teologijo. Domov začne vabiti razne izobražence s katerimi potem razpravlja o filozofskih in estetskih vprašanjih. Bil je tudi blizu pietistični smeri gibanja moravskih bratov. Skratka, okolje, kjer odrašča bolehni in rahlo skrivljeni Sören je pravzaprav prava "topla greda" vsega tistega, kar kasneje po študiju in tudi številnih življenjskih izkušnjah prelije na papir. V krog očetovih znancev spada tudi bodoči köbenhavenski škof, tedaj znameniti govornik Mynster, ki bo kasneje po svoji smrti deležen znamenite Sörenove kritike. Od tega okolja in stroge vzgoje verjetno tudi izvira Kierkegaardov ambivalenten odnos do krščanstva, mešanica ljubezni in sovraštva.

Študij začne najprej s humanističnimi vedami ter se leta 1830 na očetovo željo vpiše na teološko fakulteto, ki pa jo kmalu zapusti ter se vda lahkotnemu življenju. V lahkoživem življenju poskuša z literaturo. Leta 1835 doživi t.i. "potres", kot sam pravi. Kaj naj bi to bilo, ni povsem jasno. Običajno se misli, da je zvedel, da je oče težko grešil. Kmalu po smrti svoje prve žene naj bi posilil služkinjo, ki mu rodi prvorojenca Petra že štiri mesece po poroki. Po drugi hipotezi pa naj bi Kierkegaard doživel prvi "napad" kakšne psihične bolezni (morda epileptični napad, božjast?), kar naj bi po tej tezi bil tudi tisti "trn v mesu", ki ga Kierkegaard večkrat omenja.   V tem času tudi začne pisati svoj Dnevnik, ki ga konča na smrtni postelji po več kot 2200 straneh. Oče mu odtegne dohodke, zato začne poučevati latinščino, a si kljub temu nakoplje znatne dolgove. Malo pred očetovo smrtjo leta 1838 se Sören z njim pobota in nadaljuje študij teologije, ki ga nato zaključi v dveh letih. Oče mu tudi poplača vse dolgove. "Umrl je, ne meni, marveč za mene, da bi, če je mogoče, še kaj nastalo iz mene," zapiše v svoje zapiske. Kot dedič precejšnjega premoženja lahko živi brez službe, čeprav bi se najbrž zlahka udinjal kot pastor.

Septembra 1840 se zaroči z Regino Olsen, hčerko državnega svetnika, katero tedaj pozna že tri leta, a je zaroko razdrl, še preden je bilo leto naokoli. Regina mu napiše, da ji brez njega ni živeti, nakar se zopet zbližata za dva meseca. 11. oktobra 1841 pa Kierkegaard iz neznanih vzrokov dokončno prekine zaroko. Septembra tega leta doktorira s tezo Pojem ironije v nenehnem odnosu na Sokrata ter 25. oktobra odpotuje v Berlin poslušat Schellingova predavanja. Po začetnem navdušenju je nad njimi kmalu razočaran. Zaradi tega in tudi novice, da je Regin zbolela, se po petih mesecih marca 1842 vrne domov. Med bivanjem v Berlinu napiše svoje prvo veliko delo Ali – Ali   (izide 1843), katerega del je tudi znameniti Dnevnik zapeljivca.

V letih 1843 - 1846 Kierkegaard razvije izredno pisateljsko dejavnost in njegovi spisi so naredili precejšen vtis. Mnogi, predvsem tisti z literarno in filozofsko vsebino, so izšli pod psevdonimi, ki pa imajo svojo vlogo in pomen. Z njimi hoče Kierkegaard povedati, da ti spisi izražajo le del njega, le ta ali oni vidik njegove osebnosti. Ti spisi so kot nekakšna katarza, s katero koplje do dna po samem sebi in se očiščuje. Tako leta 1843 napiše tri tekste, ki izidejo 16. oktobra: Ponovitev  izide pod psevdonimom Constantin Constantinus, naslednja knjiga Strah in trepet je podpisana z Johanes de Silentio, Tri spodbudne govore pa je Kierkegaard izdal pod svojim pravim imenom. Ta Kierkegaardova poteza sočasnih izdaj ima ironično naravo, saj so verjetno vse tri knjige pravzaprav samo trije deli ene same knjige.

Leta 1844 izidejo Filozofske drobtinice, štiri leta kasneje pa še Dokončni neznanstveni pripis za Filozofske drobtinice, obe podpisani z Johannes Climacus.
Obe knjigi skupaj obsegata skoraj 600 strani in sta najtežje razumljivi ter vsaj s filozofskega vidika verjetno najpomembnejši Kierkegaardovi deli. Tu najdemo jedro vseh sicer razpršenih napadov na hegeljanski sistem in tedanjo teološko dogmatiko. Zlasti druga knjiga je polna besednih zvez, kot so na primer: eksistencialne možnosti, eksistencialni odnosi, eksistencijana komunikacija, eksistencialna dialektika, eksistencialne odločitve, eksistencialni mislec, realna eksistenca, miselna eksistenca itd. Osnovno vprašanje obeh knjig je: "Ali se lahko vera v nekaj neskončnega, nadčasnega, večnega, opira na tisto, kar je končno, zgodovinsko, omejeno?"  Odgovor je negativen. Verske (krščanske) resnice ni mogoče dokazati, v njih je možno edino verovati, saj ostajajo izven racionalnega in sistemskega mišljenja. In če je vera nekaj subjektivnega, potem je tudi resnica subjektivna, Bog pa se pokaže le kot postulat praktičnega uma v okvirih etičnega načina življenja. Kierkegaard zato poudarja voljo in čustveno plat "eksistencialnega misleca" in ga prepušča izboru vere brez vsakršnega objektivnega temelja in zanesljivosti v življenju. V teh dveh knjigah najdemo oddaljen odmev misli Tertulijana, Avguština, Erazma in Pascala oprt na svojevrstno interpretacijo apostola Pavla, še posebej Prvega pisma Korinčanom.  Zahvaljujoč svojim tezam se je Kierkegaard uvrstil med nasprotnike vseh jalovih poskusov racionalizacije vere. Zanj je vsak tak poskus objektivizacije eshatološkega upanja in s tem potlačitve subjektivnega nemira in strahu že korak v smeri ateizma. Prav ta strah, ta subjektivni nemir, pravzaprav kar strah pred ničem, je predmet obravnave Kierkegaardove knjige Pojem tesnobe z letnico izida 1844, izdane pod psevdonimom Vigilius Haufniensis, ter v letu 1849 pod psevdonimom Anti-Climacus izšle Bolezen za smrt, kjer razpravlja tudi o obupu nad odpuščanjem grehov, obupu za smrt.

Leta 1845 ima Kierkegaard spet namen postati pastor. Vendar se je bil prisiljen spopasti s köbenhavenskim satiričnim listom Gusarjem . Ker je Kierkegaarda hvalil, se je čutil dolžnega preprečiti nesporazum, s čimer si je priklical hude napade. Posledica tega je bila, da se je vse mesto norčevalo iz njega. To obdobje je bilo zanj zelo mučno, ker se niti na ulici ni mogel več pojaviti. Za kratek čas se umakne v Berlin, a se kmalu vrne ter sprejme tako stanje kot pokoro za očetove in lastne grehe. V letih od 1847 do 1851 ponovno veliko piše ter v imenu pravega krščanstva poziva k spreobrnjenju in pokori. Zadeva z Gusarjem ga je tudi prepričala o plitvosti in kupljivosti množice. Spor z javnostjo je dosegel vrhunec, ko je Kierkegaard začel napadati uradno dansko Cerkev. Najprej se nista mogla sporazumeti s škofom Mynstrom, ki ga na koncu niti sprejeti ni hotel, da bi z njim razpravljal o zahtevah pravega krščanstva. Kierkegaard je iz obzirnosti do škofovega prijateljstva z njegovim očetom počakal na škofovo smrt, nato pa silovito napadel duhovščino in še posebej Mynstrovega naslednika Martensa , ki je imel Mynstra za "pričevalca za resnico". Kierkegaardov odgovor na to izjavo je bil: "Dajte mi sredstvo za bljuvanje!" Od maja 1855 naprej izdaja svoj list Trenutek, kjer v glavnem razkriva in kritizira realno stanje v danski državni Cerkvi.

Ko bi morala iziti 10. številka Trenutka, se je Kierkegaard 2. oktobra 1855 zgrudil na ulici. Zdravniki niso mogli ugotoviti prave narave bolezni. Verjetno je bila to duševna bolezen, s katero se je boril med drugim tudi s svojim pisanjem, tisti "trn v mesu", ki mu je preprečeval tudi skleniti poroko in sprejeti cerkveno službo ali začeti univerzitetno kariero.  Umrl je v bolnišnici 11. novembra 1855.

slava mu!
Back to top
 

Nič na svetu nikogar ne čaka. Nič ni dokončano, in vendar nič ne ostane nerazrešeno.
WWW WWW  
IP Logged
 
t
5
p
*****
Offline

Ride si sapis!
Posts: 5103
Kozmos
Gender: male
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #114 - 05.05.2005 at 11:34:52
 
Praznuje pa tudi Karl Marx (1818-1883)

...

Na 5. 5. leta 1818 so v Pruskem mestu Triere rodili Karla Marxa utemeljitelja znanstvenega socializma, historičnega materializma in znanstvenega socializma. Študiral je pravo in filozofijo v Prusiji, kjer je padel pod vpliv Ludwiga Feuerbacha in drugih radikalnih hegeljancev. Čeprav je bil istega mnenja kot Hegel v dialektični strukturi in historični neizogibnosti, je Marx verjel, da so temelji stvarnosti v materialni osnovi ekonomije in ne v idealističnih filozofijah. Doktoriral je v Jeni leta 1841 s pisanjem o materializmu in ateizmu grških atomistov, potem se je preselil v Köln, kjer je osnoval in izdajal radikalni časopis, Rheinische Zeitung. Čeprav je želel služiti tudi kot novinar v Parizu in Bruselju, so mu njegove udeležbe v nerazširjenih političnih gibanjih otežile podpiranje rastoče družine. Na koncu se je leta 1849 preselil v London. Skupaj z Engelsom sta napisala Komunistični manifest, znano je tudi njegovo delo Kapital. Sodeloval je v prvi revolucionarni organizaciji delavskega razreda, Zvezi komunistov in v prvi internacionali, ustanovljeni leta 1864 v Londonu.
Marksistih ločujejo mlajšega Marxa od starejšega. Mlajši Marx je bil humanist in indeterminist, ki je menil, da je možno premagati objektivne težave človeka in jih podrediti njemu. Človek je bil po njegovem plemenit in ustvarjalen. Delo (praksa) je tisto kar definira človeka. Po letu 1848 Marx postane determinist, organizacija družbe je določena. Uradni marksizem, ki je bil uveljavljen pri Stalinu, je bil deterministični, ideologija bivšega jugoslovanskega režima pa je bila, razliko od Sovjetske zveze postavljena na abstraktno raven, ker so imeli Stalina za nehumanista. Marxa je mogoče najbolje razumeti, če upoštevamo tri komponente: romantično, prometejsko in razsvetljensko komponento.
Romantična komponenta najbolj očitna v pojmovanju preteklosti in prihodnosti. Marx pravi, da v prvotni družbeni ureditvi človek ni bil omejen z institucijami in ni bil omejen z opravljanjem enega poklica, hkrati pa mu bile vsiljene institucije (zasebna lastnina, država). Država je prisilna izmišljena in tvorjena skupnost. V »zlati dobi človeštva« ni bilo odtujitve (alienacija - da v danih okoliščinah potek življenja ne ustreza njegovem bistvu). Alienacija lahko pomeni dvoje: odvzeto mu je nekaj kar je že imel ali pa ni pridobil tisto, kar mu je dano kot možnost. Marx je tako težil k takšnim pogojem, v katerih bo uresničena njegova neomejena dejavnost. Pomembna pa je tudi popredmetenje ali opredmetenje (reifikacija - razmerja med ljudmi in sredstvi za dosego ciljev se osamosvojijo in postanejo človeku objektivno dani, se mu vsiljujejo). Najbolje  se to kaže v predmetu dela. Mi ustvarjamo, da bi zadostili našim potrebe, vendar se je to spremenilo v nekaj drugega. Proizvodi so postali sami sebi namen, ko ne kupujemo izdelkov zato, da jih bi koristili, ampak da pokažemo svoj status (imajo odtujen pomen). Izdelki s tem dobijo fetišistični pomen - fetišizem blaga. Marx je domneval, da je možno odpraviti odtujitev, možno je vzpostaviti skupnost, kjer ne bo institucij, ki se vsiljujejo, ki terjajo človeka, da se vede živalsko. Družbena razmerja morajo biti prosojna (transparentna). Komunizem sodi v to romantično komponento, kjer misli, da je možno ljudi preusmeriti, da ne bi v ljudeh videli izkoristek, da bi živeli v družbi brez prisile institucij.
Prometejska komponenta se dopolnjuje s prejšnjo in je simbol človekovega prizadevanja, da ostane subjekt in podreja stvarnost svojim potrebam. Pri Marxu je ta Prometej proletarijat, saj pojmuje delavski razred kot skupino, ki je zmožna strmoglaviti ne samo vladajoči red, temveč preseči pogoje življenja za katere je značilno, izkoriščanje vladavine in odtujitev. V delavskem razredu so skoncentrirane odtujitve, ta odtujitev bo vse močnejša in s tem bodo ustvarjanje objektivne možnosti, za prevzem družbe. Kapitalisti ne bodo več nujni, proces produkcije pa se bo socializiral. Tukaj ne bo več prostora za posameznika kapitalista, temveč bo potrebno uporabljati produkcijo na podružbljen način. V tem obdobju bo potekala vladavina delavskega razreda, ki je zmožen upravljati gospodarstvo v celoti.
Razsvetljenska komponenta. Gre zato, da so filozofi razsvetljenci (Francozi in Britanci) prizadevali ugotoviti splošne pravilnosti, kako posamezni dejavniki pogojujejo funkcioniranje in spremembe družbi. Marx je po letu 1848 zagovarjal determinizem družbenega življenja. Družbeno življenje je določeno z določenimi dejavnostmi. »Daš mi potočni mlin in dobiš družbeno ureditev z fevdalnim gospodom, daš mi tovarno s stroji in dobiš industrijskega kapitalista«. Stopnja razvoja tehnologije določa organizacijo družbe, institucionalizacijo družbe in nekoliko manj pogojuje tudi kulturo (Marx kulturi pravi družbena zavest).

Materialistično pojmovanje zgodovine
V družbeni produkciji svojega življenja stopajo ljudje v določene, nujne, od njihove volje neodvisne odnose - v produkcijske odnose, ki ustrezajo določeni razvojni stopnji njihovih materialnih produktivnih sil. Celota teh produkcijskih odnosov sestavlja ekonomsko strukturo družbe, realno osnovo, ki se na njej dviga prava in politična vrhnja stavba in ki ji ustrezajo določene oblike družbene zavesti. Način produkcije materialnega življenja določa socialni, politični in duhovni proces življenja nasploh. Ne določa njihovo zavest. Na določeni stopnji svojega razvoja prihajajo materialne produktivne sile družbe v nasprotje z obstoječimi produkcijskimi odnosi ali - in to je le pravni izraz za isto stvar - z lastninskimi odnosi, v katerih so se doslej razvijale. Iz razvojnih oblik produktivnih sil se ti odnosi spremenijo v njihove spone. Tedaj nastopi razdobje socialne revolucije. S spremembo ekonomske osnove se počasneje ali hitreje izvrši prevrat v vsej ogromni vrhnji stavbi. Ko preučujemo take prevrate, moramo vselej razlikovati med materialnim prevratom v ekonomskih pogojih produkcije, ki se da ugotoviti s prirodoslovno natančnostjo, in pravnimi, političnimi, religioznimi, umetniškimi ali filozofskimi, skratka: ideološkimi oblikami, v katerih se ljudje tega konflikta zavedo in ga izbojujejo. Kakor ne presojamo posameznika po tem, kar misli sam o sebi, prav tako ne moremo presojati take prevratne dobe po njeni zavesti, temveč moramo ravno nasprotno to zavest razložiti iz nasprotij materialnega življenja, iz obstoječega konflikta med družbenimi produktivnimi silami in produkcijskimi odnosi. Nobena družbena formacija ne propade prej, preden se ne razvijejo vse produktivne sile, ki je zanje dovolj prostora, in novi, višji produkcijski odnosi se nikoli ne pojavijo prej, preden ne dozore materialni pogoji za njihov obstoj v okviru stare družbe same. Zato si postavlja človeštvo vedno le take naloge, ki jih lahko reši, zakaj če pogledamo natančneje, bomo vselej videli, da se poraja naloga šele tedaj, ko že obstoje materialni pogoji za njeno rešitev ali pa so le-ti vsaj v procesu svojega nastajanja. V velikih obrisih lahko označimo azijske, antične, fevdalne in sodobne buržoazne produkcijske načine kot progresivne dobe v ekonomskem razvoju družbe. Buržoazni produkcijski odnosi so zadnja antagonističnba oblika družbenega produkcijskega procesa, antagonistična ne v smislu individualnega, marveč takega antagonizma, ki raste iz družbenih življenjskih pogojev individuov; produktivne sile, ki se razvijajo v okviru buržoazne družbe, pa hkrati ustvarjajo materialne pogoje za rešitev tega antagonizma. S to družbeno formacijo se torej končuje predzgodovina človeške družbe«. Vir: knjiga xxx, str. 47.
Po Marxu ljudje izpopolnjujejo produkcijska sredstva. V produkcijskem procesu si prizadevajo učinkovito delovati in oblikovati produkcijska sredstva. Ko že enkrat oblikujejo produkcijska sredstva, ti oblikujejo tipe lastnine. Gre za to, katere skupine uresničujejo svojo moč preko lastnine. Darendorf je imel razpravo o Marxovem pojmovanju lastnine in meni, da gre za formalno lastnino. Družbena struktura se oblikuje v delu, določena stopnja produkcijskih sil - razvoja - določa katere skupine se bodo oblikovale.
Razred, ki je izkoriščan ne trpi tega pasivno on se upira. Upira se zaradi tega, ker mu je delo vsiljeno. Delo je v nasprotju z njegovim bistvom, lahko pa bi bilo v skladu z njim. Ko se oblikuje spopad med razredoma, vladajoči razred oblikuje institucije, ki zagotavljajo njegovo vladavino. Marksu ni tuja misel, da se lahko družba instrumentalizira. V marksizmu je bila povzeta teorija refleksa. Po tej teoriji se v kulturi mehansko reflektirajo razmerja v industrijskem procesu.
Pri kulturi prihaja tudi do odseva družbenih okoliščin, vendar ni to celotna slika kulture. Oblikujejo se novi načini produkcije. Struktura družbe je stalno konfliktna. Spopade država zatira tako, da lahko družbo sankcionira. Konflikt je zatiran do stopnje, ko lahko družba še normalno funkcionira. Če niso okoliščine zrele, vladajočega razreda ni možno strmoglaviti (dokler se ne pojavi produkcijski tip, ki bi lahko nosi tudi politiko). Določen produkcijski način bo strmoglavljen šele, ko bo oblikovan nov način produkcije, ki bo bolj popoln. Izmenjuje se »ekonomski tip« ali družbeno ekonomska formacija. To so zgodovinske stopnje, ki so oblikovane kot model, kjer je razmerje med osnovo in vrhnjo stavbo pojmovano kot harmonično in model proizvodnje je čist. Marx ni bil zagovornik masivnega zgodovinskega razvoja.

Baza in nadgradnja
Osnovo družbe tvorijo proizvodne sile, čemur bi lahko rekli stopnja razvoja tehnologije. Prav ta določa insititutivno ureditev družbe, jo določa, determinira družbo in delno determinirana tudi kulturo. Kultura ni popolnoma determinitana osnove, pri čemer moramo vedeti, da je Marx namesto besede »kultura« uporabljal izraz družbena zavest. Razredi se oblikujejo objektivno, vendar lahko le zavedni osvojijo ideologijo (družbena zavest). Tako na primer francoski kmeti in podložniki ter njihovi upori. Oni niso oblikovali nacionalne sile, niso pa imeli zavesti, kako preoblikovati družbo, zato so se borili za staro pravdo. To ni zavest, ki bi pripeljala do družbenega. Ostali elementi družbene zavesti imajo avtonomijo: umetnost in religija (Marx je trdil, da je religija opij za ljudstvo. Samodejno pride do ustvarjanja tega sredstva, ki mili bolečino (dolina solz).). Glede umetnosti je Marx naredil naslednikom velike težave saj je bil mnenja, da grškega epa ni mogoče preseči. To pa se ne sklada z teorijo o bazi in nadgradnji. Kar se tiče umetnosti je Marx napačno interpretiran. Religija pa je opij ljudstva (ne pa opij za ljudstvo). Marx torej meni, da je religija nujna v okoliščinah odtujitve in naredi življenja znosno (dolina joka) – do religije prišlo spontano in šele določene družbene okoliščine lahko odpravijo pogoje religije,.


Marx je umrl 14. marca leta 1883 v Londonu.


slava mu!
Back to top
 

Nič na svetu nikogar ne čaka. Nič ni dokončano, in vendar nič ne ostane nerazrešeno.
WWW WWW  
IP Logged
 
titud
5
p
*****
Offline

Zaznavanje mističnega
je vir vsake prave znanosti.

Posts: 6736
Markomur
Gender: male
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #115 - 13.05.2005 at 10:27:11
 
Norberto bobbio – velikan za 21. stoljeće

(1909–2004)

   
...    

Norberto Bobbio, filozof politike, teoretičar prava i angažirani intelektualac, profesor političke filozofije i pravne teorije na Sveučilištu u Torinu, te od 1984. godine doživotni član Senata – gornjeg doma talijanskog parlamenta, rodio se 1909. godine u Torinu, gradu u kojem je proteklog tjedna u 95. godini života i umro. Bobbia se bez imalo dvoumljenja može svrstati među vodeće društvene mislioce 20. stoljeća koji su utjecali na čitave generacije znanstvenika, intelektualaca i političara.
   U vrijeme demokratskih promjena pravo osvježenje predstavljali prijevodi njegovih knjiga »Budućnost demokracije« (1990.) te »Liberalizam i demokracija« (1992.), da bi 1998. godine bila objavljena i hit-knjiga sredine devedesetih »Desnica i ljevica«, s podnaslovom Razlozi i značenja jednog političkog razlikovanja. Riječ je o knjizi, izdanoj 1994. godine prije izbora u Italiji koji su obilježeni novim izbornim modelom i stranačkim pregrupiranjem, koja je samo u Italiji prodana u više stotina tisuća primjeraka i u rekordnom roku prevedena na gotovo sve svjetske jezike.
   Bobbia, čiji utjecaj na društvenu misao sigurno neće jenjati ni nakon njegove smrti, može se definirati kao lijevog liberala odnosno socijalnog liberala, mislioca koji pokušava pomiriti zahtjeve za socijalnu pravednost i za individualnu i građansku slobodu, uz isticanje potrebe za političkim i pravnim okvirom sposobnim očuvati i jamčiti prava i slobode pojedinca. Stoga samo u liberalno-demokratskom okviru (demokraciju prije svega definira kao pravila igre), koji omogućava predstavničku vlast putem redovnih, slobodnih izbora u višestranačkom sustavu, vidi mogućnost ostvarenja ideje socijalne pravednosti. I doista, koliko god kao mudar čovjek, kritički nastrojen duh koji je dugo živio i svašta vidio, uočavao »kvarove« i »kvaritelje« u demokratskim političkim sustavima, od zagovaranja liberalne demokracije, vladavine prava i socijalne pravde nikada nije odstupio. Zato će njegovo djelo svjetliti i u 21. stoljeću

---

Egalitarnu politiku obilježava težnja da se uklone prepreke koje muškarce i žene čine manje jednakima. Jedan od najuvjerljivijih historijskih dokaza postavke koja se ovdje zastupa, a prema kojoj egalitarizam sačinjava razlikovno obilježje ljevice, dade se izvesti iz činjenica: da je jedna od glavnih (ako ne i glavna), tema historijske ljevice, zajednička i komunistima i socijalistima, bilo odstranjivanje onoga što je od davnine, a ne samo u prošlom stoljeću, izgledalo jednom od glavnih, ako ne i glavnom preprekom jednakosti među ljudima – uklanjanje individualnog vlasništva, »užasnog prava«.
   

egalitarni ideal

Bila ova postavka valjana ili kriva, poznato je da utopijski opisi idealnih država, koji polaze od težnje za jednakošću, općenito opisuju i ujedno propisuju neko kolektivističko društvo; da Jean-Jacques Rousseau, pitajući se o podrijetlu nejednakosti među ljudima, dolazi do čuvenog prijekora prvom čovjeku koji je ogradivši svoje imanje rekao: »To je moje!«; da je Rousseau nadahnuo pokret koji je doveo do zavjere jednakih, nemilosrdnih protivnika svakog oblika individualnog vlasništva; da sva u prošlom stoljeću stvorena društva jednakih, u kojima se ljevica često prepoznavala, smatraju individualno vlasništvo nepravednom ustanovom koju valja uništiti; da su egalitarne ili kolektivističke sve stranke koje proizlaze iz marksističke matrice; da je jedna od prvih mjera pobjedonosne revolucije u zemlji careva bila ukidanje individualnog vlasništva nad zemljom i poduzećima; da su dva glavna djela posvećena historiji i kritici socijalizma, »Les systemes socialistes« Vilfreda Pareta i »Socialism« Ludwiga von Misesa kritički prikaz odnosno analiza i ekonomijska kritika raznih oblika kolektivizma. Borba za ukidanje individualnog vlasništva, za kolektivizaciju, doduše ne potpunu, sredstava za proizvodnju uvijek je ljevici predstavljala borbu za jednakost, za uklanjanje glavne prepreke uspostavljanju društva jednakih. Čak se i politika nacionalizacije, koja je dugo vremena obilježavala ekonomijsku politiku socijalističkih stranaka, vodila u ime egalitarnog ideala, premda ne u pozitivnom smislu povećanja jednakosti, već u negativnom smislu smanjivanja jednog od izvora nejednakosti.
   

»preokrenuta« utopija

Činjenica da se diskriminacija u odnosu bogatih i siromašnih, koju je uvelo i održavalo istrajavanje prava na pojedinačno vlasništvo što se držalo neotuđivim, smatrala glavnim uzrokom nejednakosti ne isključuje uzimanje i drugih razloga diskriminacije u obzir, razloga kao što su to diskriminacija u odnosu muškaraca i žena, tjelesnog i umnog rada, nadmoćnih i inferiornih naroda.
   Nije mi teško priznati kakvi su i koliki bili izopaćujući učinci na koji se ideal pokušavao ostvariti. Nedavno sam u svezi s time govorio o »preokrenutoj utopiji«, ustvrdivši kako se veličanstvena, stoljećima prizivana egalitarna utopija, ona komunistička, preokrenula u svoju suprotnost prvi puta kada se u historijinorberto bobbio – velikan za 21. stoljeće
   
    Nijedan od idealnih gradova što su ih filozofi opisivali nikada nije bio predložen kao model koji bi valjalo provesti u praksi. Platon je znao da idealna država o kojoj je govorio sa svojim prijateljima i učenicima nije predodređena da postoji na bilo kojem mjestu, nego ona, kao što je Glaukon rekao Sokratu, jest »u našim razgovorima«. Međutim, kad se po prvi put zbilo ulaženje jedne egalitarne utopije u povijest, kad je ona iz kraljevstva »razgovora« prešla u kraljevstvo stvari, tad se ona preokrenula u svoju suprotnost.
   

tek započeti put ljevice

No, dodao sam, veliki problem nejednakosti među ljudima i narodima ovoga svijeta sačuvao je svu svoju tegobnost i neizdržljivost. A zašto onda ne reći, i svoju prijeteću opasnost za one koji se smatraju zadovoljnima? Dapače, u narasloj svijesti da svakoga dana napredujemo snabdijevajući se potrepštinama Trećeg i Četvrtog svijeta, onoga svijeta što ga je Latuoche nazvao »planetom brodolomaca«, dimenzije problema nesrazmjerno su se i dramatično povećale. Historijski je komunizam promašio. No, ostao je izazov što ga je on dobacio. Tješimo li se govoreći kako smo u ovom dijelu svijeta oživotvorili dvotrećinsko društvo, ipak ne možemo zatvoriti oči pred većinom zemalja, u kojima dvije trećine, četiri petine ili čak devet desetina stanovništva živi u bijedi.
   U svjetlosti te zbiljnosti postaje jasnim razlikovanje između desnice i ljevice, za koju je ideal jednakosti uvijek predstavljao polarnu zvijezdu što je služila i služi kao putokaz. Dovoljno je skrenuti pogled od socijalnog pitanja unutar pojedinih zemalja u kojima je u prošlom stoljeću nastala ljevica k međunarodnom socijalnom pitanju, pa da se zaključi kako ljevica ne samo što još nije završila svoj put, nego ga je tek započela – ulomak je ovo iz završnog poglavlja knjige Norberta Bobbia »Desnica i ljevica
Back to top
 
 
IP Logged
 
Petra.
Global Moderator
p
*****
Offline

All IS Full Of Love
Posts: 10693

Gender: female
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #116 - 13.05.2005 at 11:43:54
 
Sama tako razmišljam:

Vsak človek, ki se v tem trenutku sprehaja po našem čudovitem mavričnem planetu, imenovanem Zemlja, je vreden trenutka v dnevu, da se spomnimo nanj/o/e.

Vsakdo si zasluži ljubezen v srcu, mislih in dejanjih, notranji mir, pa tudi delo, katerega zmore opravljati, kakorkoli že, to ve vsak posameznik za sebe, hkrati pa si znamo tudi en drugemu pomagati, pa naj bo to morda le lepa misel, dejanje, ali pa reklamni spot... Denar pa je tudi potreben, da se da preživeti; ampak sama čutim preživetje kot umetnost ne boj. Borim se predvsem sama s seboj in usklajevanju celotne Petre G. Včasih pa to tudi na zunaj izpade situacija, ampak vedno ljubezen izberem pred denarjem... Pa ne bom pisala kdo ali kaj, bom raje pridna, kot še nikoli prej; nameravam pa ljubezen in notranji mir, zase, Petro Gradišar!


Smiley
Back to top
 

you cant look in the mirror and expect it to smile first
 
IP Logged
 
titud
5
p
*****
Offline

Zaznavanje mističnega
je vir vsake prave znanosti.

Posts: 6736
Markomur
Gender: male
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #117 - 13.05.2005 at 14:25:54
 
Quote:
Sama tako razmišljam:

Vsak človek, ki se v tem trenutku sprehaja po našem čudovitem mavričnem planetu, imenovanem Zemlja, je vreden trenutka v dnevu, da se spomnimo nanj/o/e.



Vsi smo vredni spomina, ja, ampak vsi smo lahko samo  vsak posebej. Konkretno in posamično. Tud ti.

Petra, nismo te pozabl.   Smiley
Back to top
 
 
IP Logged
 
Petra.
Global Moderator
p
*****
Offline

All IS Full Of Love
Posts: 10693

Gender: female
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #118 - 14.05.2005 at 12:29:53
 
titud wrote on 13.05.2005 at 14:25:54:
Vsi smo vredni spomina, ja, ampak vsi smo lahko samo  vsak posebej. Konkretno in posamično. Tud ti.

Petra, nismo te pozabl.   Smiley



Hvala, titud! Čutim to tudi sama, imam vas zelo rada...
Petra
Back to top
 

you cant look in the mirror and expect it to smile first
 
IP Logged
 
t
5
p
*****
Offline

Ride si sapis!
Posts: 5103
Kozmos
Gender: male
Re: Ljudje,na katere na smemo pozabiti
Reply #119 - 25.08.2005 at 09:03:27
 

Danes praznuje svojo 105 obletnico med neumrljivimi, veliki zaničevalec in kritik odstoječe družbe, filolg, umetnik in filozof Friedrich Nietzsche (15. oktober 1844, Röcken pri Leipzigu, Saška, Prusija (sedaj Nemčija), † 25. avgust 1900).


...




slava mu!
Back to top
 

Nič na svetu nikogar ne čaka. Nič ni dokončano, in vendar nič ne ostane nerazrešeno.
WWW WWW  
IP Logged
 
Pages: 1 ... 6 7 8 9