Quote:ce se ne bi zmotno-poistovecu z minljivimi stvarmi, te prezivetje ne bi vec skrbelo.
Se strinjam, da je skrb za eksitenco posledica zmotnih positovečanj eksitence v bistvu s čemerkoli, ker eksitenca sama po seb bi morala pokrivat vse in nič in bit v tem ena sama brezskrbna uživancija, saj ne bi poznala strahu pred breznom, ki si ga je s poistovečanjem s tem ali onim itak sama ustvarla.
Eksitenca v tem smislu ni v naprej z ničemer pogojena in je dana v neomejno uživanje v ko-eskistneci z drugimi eksitencami. Načeloma ta koeksitenca eksitenc ne bi smelo uživancije posmeične eksitence v ničemer omejevat/pogojevat, ampak zarad pomembne vloge uma, ki naj bi ta ko-eksistenčna razmerja urejal, se je vsaka posamična ekistenca pistovetila z njim. Zato občutmo meje zmožnosti uma kot mejo lastne eksitence in njegov rob kot strah pred padcem v brezno.
Poroka eksitence in uma je postala za eksistenco 'trpljenja ječa', njuna razveza pa za oba usodna. Kje je zdaj uživancija? Ena od njenih možnih oblik k je preseganju uma v transcednci, v uživanciji izven/nad eksistenco. Druga je v podrejanju umu oz. hedonizmu v širjenju meja njegove lastne moči. Tretja pa je v pristjanju na 'pat pozicijo' zdrugimi eksitencami, kjer um nima nobene vloge več ne za zmago ne za poraz, zato eksitenca nima nobenga motiva več, da bi se mu pustila prilastit.
Samo je in to je in v tem je ves vir njene uživancije.