Quote:Vsaka ideologija (in religije so predvsem ideološki sistemi), gradi na tem, da vzpostavi svojo (notranjo) enotnost proti nekemu zunanjemu (sovražniku - če ga ni, se ga naredi) - pri grkih so to bili barabari (tisti, ki brabljajo - tujci), pri kristjanih nekristjani in kasneje ateisti, pri kumunistih kapitalisti, pri "demokratih" pa kumunisti, pri nacijih židi, pri židih pa muslimani; skratka vedno je bil (in še vedno je) potreben nek zunanji sovražnik ali "nevarnost", ki je ogrožal celoto. To je vsekakor zelo preizkušen sistem, ki pa se v veliki meri uporablja še dandanes. In je svojo (ne)unčinkovitist izkazal skozi celotno zgodovino - od katere pa se, kot pravi filozof, lahko naučimo predvsem to, da se dosedaj od nje še nihče ni naučil ničesar.
Ne moreš trdit, da je religija antropološko gledano neupaorabna, če pa je iz človeka nardila družbeno bitje, skoz rapoznavanja sebe v naravi pa družnenih pojmih. Religioznost sama sploh nikol v zgodovini ni bla postavljena pod vprašaj, tud z notranjimi lomi pa medsebojnimi konfliki religij ne. Religiozen je na nek način odnos do vsega izveven nas in povratno od nos nas do samih, tud če se ga prikazujemo skoz psihološke
pojme pa zakonitosti, kar itak počnemo šele zadnjih par sto let.
Zmeraj je bil vprašaj, kako to 'religiozno čustvo' artikulirat v konkretnih zgodovinskih okoliščinah, kakšno konkretno obliko religijo najt, da bo konstruktivno razreševala dualnost med individulnim in splošnim, ki ga je edina sposobna razrešit, saj smo jo zard tega ustvarl. Zde ga ga ne rešuje več tolk skoz religiozne dogme pa rituale, ampak skoz sekularizirane -izme, posvetne idelogije, ki operirajo z našim religioznim čustvenim potencilaom. Ko zašpila zdravljica, ti gredo po koži mravljinci, povzročeni z religioznim čustvom pripadnosti enemu, enaki tsitim, kot so šli pred prdedzodovinskemu članu horde, ko je njegov vrač udaril po bobnih. Tle nismo pršli dost naprej in izven tega koncepta problenma noben ne more razrešit sam, ker tud individulizem je v bistvu produkt religioznega dojemanja samega sebe. Šele, ko si bomo to priznal, pol nobena pojavna oblika izražanja religioznosti ne bo mogla imet ekluzive, bo vsak priklopljen direkt na vse s in s tem nazaj nase brez bojazni, da sa ga bo na tej poti kdo zlorabu.
Prvi psihonalitiki odkrival samo obe plati plati iste medalje: hude psihoze pri tistih, ki so v strahu pred izgubo identitete seb ubijal religiozna čustva in hude simptome psihoz pri tistih, ki so svojo identiteto zgubl z identifikacijo v religioznih dogmah. Konc koncev vsa psionalaza pa vsa religija učita najt mero, kolk si pa v tem upešen, pa je kar se mene enako odvisno od lastne sposobnosti/zanaja kot od božje milosti. Nekje se morata srečat in najbolj po moje je, če se nekje na sred.