Miska
|
Najpomembneje je, da odstranimo vse, kar bi lahko povzročilo, da bi se um umirajočega še bolj vznemiril, kot že je. Glavni cilj naše pomoči umirajočemu je, da ga pomirimo in za to obstaja mnogo načinov. Umirajočega, ki so mu duhovne veščine poznane, lahko, če ga spomnimo nanje, spodbudimo in zbudimo v njem čut zanje in celo naša prijazna mirnost lahko v umu umirajočega zbudi pokojno in sproščujoče stanje.
Smrt in umiranje omogočata zvezo med tibetanskim budizmom in izročilom moderne znanosti. Prepričan sem, da lahko veliko prispevata eden drugemu na ravni razumevanja in resnične dobrodejnosti.
Tenzin Gjatso, Njegova svetost XIV. dalajlama, 2. junija 1992
********
UVOD LAME ANAGARIKE GOVINDE
Mogoče je trditi, da nihče, ki ni umrl, ne more z avtoriteto govoriti o smrti; in ker se doslej očitno še nihče ni vrnil iz smrti, kako naj potem sploh kdo ve, kaj je smrt ali kaj se dogaja po njej?
Tibetanec bi odgovoril: »Ni enega samega človeka, pravzaprav enega samega živega bitja, ki se ne bi vrnilo iz smrti. Dejstvo je, da smo vsi že velikokrat umrli, preden smo prispeli v sedanjo utelesitev. In tisto, kar imenujemo rojstvo, je samo druga stran smrti, kot ena od dveh strani kovanca, ali kot vrata, ki jih, ko smo zunaj sobe, imenujemo »vhod« in »izhod«, ko smo v sobi.
Veliko bolj osupljivo je dejstvo, da se vsakdo ne spominja svoje prejšnje smrti in zaradi tega večina ljudi ne verjame, da obstaja predhodna smrt. Podobno temu se večina ljudi tudi ne spominja svojega nedavnega rojstva, pa vseeno ne dvomijo, da so se nedavno tega rodili. Pozabljajo, da je aktivno spominjanje samo manjši del naše normalne zavesti, a da naše podzavestno spominjanje zaznava in ohranja vsak pretekli vtis in izkustvo, čeprav se ga naš budni um ne zmore spomniti. So pa tudi ljudje, ki so, zahvaljujoč koncentraciji in drugim jogičnim vajam, sposobni, da podzavest dvignejo v območje diskriminativne (tj. razločujoče) zavesti in da z njeno pomočjo črpajo iz neizmernega bogastva podzavestnega spominjanja, v katerem so ohranjeni zapisi ne le o naših nekdanjih življenjih, ampak tudi o preteklosti naše rase, človeškega rodu in vseh predčloveških oblik življenja, če ne celo tistih o sami zavesti, ki je omogočila življenje v našem vesolju.
Če bi se s pomočjo kakšnega trika narave vrata posameznikove podzavesti nenadoma odprla, bi bil nepripravljen um preplavljen in uničen. Vsi posvečeni zato varujejo vrata podzavesti in jih skrivajo za zaveso skrivnosti in simbolov.
Zaradi tega je Bardo Thödol knjiga, podarjajoča osvoboditev iz vmesnega stanja med življenjem in vnovičnim rojstvom, ki ga dostojanstveni ljudje imenujejo smrt, spisana v skrivnem jeziku. To je knjiga, ki je zapečatena s sedmimi pečati tišine, a ne zaradi tega, da njeno spoznanje ne bi bilo dosegljivo neposvečenim, ampak zaradi tega, ker bi se njeno spoznanje lahko razumelo napak in bi tako lahko zavedal in ranila tiste, ki jo niso pripravljeni sprejeti. Toda napočil je čas, da se prelomijo pečati tišine, saj je človeški rod prišel do razpotja, na katerem se mora odločiti, ali se hoče zadovoljiti z zasužnjevanjem materialnega sveta ali pa bo stremel po zavladanju duhovnemu svetu, in sicer tako, da bo podjarmil svoje sebične želje in premagal omejitve, ki si jih je sam naložil.
Po tibetanskem izročilu je Brado Thödol eno tistih del Padma Sambhave, velikega guruja, ki je v 8.stoletju prišel iz Indije v Tibet in postal utemeljitelj tibetanskega budizma, lamaizma, ki so bila, ko so bila zapisana, skrita na izbranih mestih z namenom, da bi se ohranila za prihodnje rodove, in katera je treba odkriti svetu, ko bo za to dozorel čas. Naj bo tako ali drugače, dejstvo je, da so bile v začetku 9. stoletja, v času kralja Langdarme, ki je preganjal budizem, številne knjige iz najzgodnejšega obdobja tibetanskega budizma skrite pod skalami, v pečinah in na drugih težko dostopnih krajih, kar naj bi jih obvarovalo pred uničenjem. Ker so bili vsi pripadniki budističnega reda in njihovi somišljeniki pobiti ali pregnani iz Tibeta, je večina zakopanih spisov ostala tam, kjer so bili skriti. Mnogi od njih so bili v naslednjih stoletjih najdeni in postali so vzorec za tako imenovane terme (izraz je izpeljanka iz tibetanske besede ter in pomeni zaklad). Tisti, ki so našli te duhovne zaklade in tolmačili njihove nauke, pa so se imenovali tertöni, kar izhaja iz tibetanske besede gter bston in pomeni odkritelj zaklada.
|