RAZGOVOR: ALEKSANDAR BOŠKOVIĆ,
SOCIJALNI ANTROPOLOG, O STRATEGIJI OTPORA NOVIM ELITAMA
Država nema ni glavu ni srce
Država je kao golema hobotnica kojoj će, ako joj odsiječete jedan
pipak, izrasti drugi i niste postigli ništa. Elektronička građanska neposlušnost
uzima u obzir tu činjenicu, kao i to da se prava vrijednost korporacija
krije u protoku informacija, tako da političke ciljeve možete ostvariti
napadom na protok informacija
Optužbe za terorizam u slučaju elektroničke građanske neposlušnosti, ne
stoje, jer u terorizmu postoji fizičko ozljeđivanje pojedinaca, čega u
cyberspaceu nema, a zabranjeni su i tzv. elektronički atentati na pojedince,
pa makar to bio sam Bill Gates
S čovjekom koji je u jednom trenutku imao putovnicu jedne države, osobne
iskaznice drugih dviju, a živio u četvrtoj, o dosezima građanskog neposluha
u virtualnom prostoru, razgovarala je ANDREA RADAK
U Zagrebu je prošlog tjedna predavanje o novim strategijama otpora u
digitalnoj eri, koje je osmislila umjetničko-teorijska skupina Critical
Art Ensemble (CAE), održao socijalni antropolog Aleksandar Bošković. Njegov
izbor tekstova CAE, koje u predgovoru ocjenjuje kao "manifest nade
u otporu novim elitama", publicirao je beogradski Centar za savremenu
umetnost pod naslovom Digitalni partizani. Bošković trenutačno pregovara
oko projekta koji bi okupio svojevrsni ekspertni dream team na istraživanju
diskursa o nacionalizmu u Srbiji, Hrvatskoj, Crnoj Gori i Sloveniji. "Zanima
me kako se ti diskursi formiraju i predstavljaju u običnim novinskim rubrikama,
kao što su mali oglasi, osmrtnice, kultura i slično, čiji bismo sadržaj
analizirali. Kada je riječ o tim diskursima, ljudi su uglavnom usmjereni
na političare i vrhunske lidere, a ja podržavam tezu nekih svojih prijatelja
iz Beograda, prije svega Branimira Stojanovića, koji tvrdi da su ovdašnji
veliki nacionalni lideri bili gotovo tigrovi od papira, koji su zapravo
narodu dali ono što je sam narod tražio. Ali narod voli zaboravljati,
tako da ćete sada u Srbiji teško naći ikoga tko je glasovao za Miloševića,
iako je on osvojio većinu glasova na svim izborima", objašnjava Bošković.
U tom smislu Boris Buden piše da je, za razliku od Tita koji je bio očinska
figura, Tuđman vladao u figuri božice majke koja ne obuzdava nagonske
težnje svojih podanika, nego dopušta njihovo slobodno i nekontrolirano
izražavanje. Kakva je situacija bila u Srbiji?
Milošević ostavio prazninu
Krajem osamdesetih pratio sam Miloševićeve istupe u Srbiji i, zanimljivo,
on nikada nije bio nacionalist. Naime, ne možete naći ni jednu njegovu
izjavu u kojoj bi on o bilo kojem narodu rekao nešto loše. Međutim, Milošević
je omogućio da se na neki način, kao u teoriji govornih akata, postavi
prazan ekran. Rečenice je ostavio nedovršenima, ljudima je ostavio prostor
da izraze svoje najniže, najprimitivnije osjećaje. Da je Milošević 1988.
godine rekao da su Albanci grozni i da ih treba pobiti, ljudi bi rekli
da nije normalan i da ga treba smijeniti. Međutim, on to nije rekao, nego
je ostavio narodu da to kaže, prema onoj — vox populi, vox dei. I ono
što je najstrašnije, i na neki način najsmješnije, jest to da je s Miloševićevim
odlaskom ostala jedna golema praznina. Tako da u Beogradu ima mnogo ljudi
koji su deset godina živjeli od mržnje prema Miloševiću i sada, kada je
taj veliki objekt mržnje nestao, definitivno otišao u Haag, neki od njih
čak imaju ozbiljnih zdravstvenih problema. Odjednom je nestao taj oslonac
u mračnom objektu mržnje i pitanje je kako, nakon desetogodišnje patološke
vezanosti za jednu osobu, sada osmisliti vlastiti život.
Koji su, prema vašemu mišljenju, dugoročno najnegativniji učinci nacionalizama
na ovim prostorima?
Potpuno moralno uništenje čitavih generacija stanovništva, čitave su generacije
izgubile svaku nadu u budućnost. Potpuna besciljnost i beznađe dugoročna
je posljedica kojom će se psiholozi i socijalni radnici tek morati pozabaviti.
Osim toga, iskidana je komunikacija i trebat će mnogo vremena da se ona
pokrpa. To je najmanje primjetno među mladim ljudima, koji su u stanju
ostvariti komunikaciju kada se nađu u zajedničkom prostoru, ali generacije
rođene pedesetih, šezdesetih i ranih sedamdesetih imaju velikih problema.
I tek će ih imati, jer ih čeka součavanje s prošlošću i odgovornošću.
Jer, za razliku od kolektivne krivnje koja je besmislica, kolektivna odgovornost
nije. Svi lideri na bivšim jugoslavenskim prostorima izabrani su na slobodnim
izborima, za te je politike netko glasovao, i ta se činjenica mora uzeti
u obzir.
Međutim, jedna je neočekivana posljedica tih događaja: neke ideje, prije
svega anarhističke, sve su zanimljivije mladim ljudima. Mladi su vidjeli
druge ideologije na djelu i sada se sve više okreću anarhističkim idejama
pravde, jednakosti, društvene solidarnosti. Ako se probiju na neke pozicije
s kojih će se njihov glas čuti, mogu pridonijeti postepenoj normalizaciji
života na ovim prostorima.
Elektronička gerila
Koji su vidovi elektroničke građanske neposlušnosti koju zagovara
CAE, te kakav etički kodeks pri tome imaju?
CAE polazi od toga da se centri moći više ne nalaze u ustanovama tako
da, primjerice, ni ustavni poredak SAD-a ne bi bio ugrožen kada bi neka
luda organizacija zauzela Bijelu kuću. Još sedamdesetih godina velika
je ideološka zabluda organizacija poput Crvenih brigada bila ta što su
ciljale u "glavu" ili "srce" države, a država nema
ni glavu ni srce. Država je kao golema hobotnica kojoj će, ako joj odsiječete
jedan pipak, izrasti drugi i niste postigli ništa. Elektronička građanska
neposlušnost uzima u obzir tu činjenicu, kao i to da se prava vrijednost
korporacija krije u protoku informacija, tako da političke ciljeve možete
osvariti napadom na protok informacija. U praksi to već funkcionira kod
pljačkaša banaka, što nije baš svijetli primjer. Prije nekoliko godina
u Velikoj Britaniji je iznesen podatak da banke godišnje gube deset milijuna
funti u elektroničkim krađama o kojima, naravno, ni jedna ne želi obavijestiti
svoje štediše.
Što se tiče velikih korporacija koje ostvaruju profit po svaku cijenu,
ideja elektroničke građanske neposlušnosti jest da se precizno ide samo
na one dijelove korporacija koji nisu bitni za život ljudi. Ako neka korporacija
proizvodi, recimo, lijekove protiv raka, ona se ne smije dirati, ma koliku
god na tome gomilala dobit. Optužbe za terorizam, koje se pojavljuju u
medijima, u ovom slučaju ne stoje jer u terorizmu postoji fizičko ozljeđivanje
pojedinaca, čega u cyberspaceu nema.
U strategiji koju propagira CAE napadi na pojedince, makar to bio sam
Bill Gates, najstrože su zabranjeni, ne smijete ići na tzv. elektroničke
atentate. CAE također inzistira na alijansi, povezivanju ljudi koji slično
misle, kao što su ljevičari i hakeri, a koje je do sada izostalo zbog
nekomunikativnosti i jednih i drugih. U razvijenim zemljama, gdje veliki
broj ljudi koristi digitalnu tehnologiju, ovakvi vidovi otpora mogu biti
vrlo produktivni.
Jugoistočni zakoni
Koliko su te nove strategije otpora primjenjive u zemljama jugoistočne
Europe, gdje se postojanje klasičnih centara moći isprepleće s prodorom
multinacionalnih kompanija?
U jugoistočnoj Europi nisu naročito primjenjive i zbog praktičnih problema:
ne znam kako je u Hrvatskoj, ali Srbija je valjda pretposljednja zemlja
u Europi, nakon Albanije, po broju računala po stanovniku. Međutim, Internet
i digitalni mediji ovdje pružaju nekakvo utočište, bazu gdje se nalaze
i komuniciraju ljudi koji se ne slažu s mainstream politikom. Jedno je
vrijeme Internet bio jedina komunikacija između Zagreba i Beograda. Kada
se, pak, dogodio zločin u Drenici, a većina je stanovništa smatrala da
je to izmišljeno, da je riječ o albanskoj propagandi, informacije o tome,
prije svega te jezive fotografije, bile su dostupne preko Interneta.
Države na ovim prostorima žele uvesti što veću kontrolu nad digitalnim
medijima jer kontrolu nad nedigitalnima uglavnom već imaju. Primjerice,
hrvatska je policija konfisciranjem računala hakera iz Zadra prekršila
sve moguće hrvatske i europske zakone, a ne možete kršiti zakone vlastite
zemlje samo zato što se netko u Washingtonu iznervirao. Naravno da je
loše i nepraktično upadati u sigurnosne sustave velikih država i da možete
biti kazneno gonjeni u toj državi, ali ako niste prekršili ni jedan hrvatski
zakon, ne možete biti gonjeni u Hrvatskoj, niti vam se smije konfiscirati
oprema. I u Americi u takvim slučajevima vlasti konfisciraju opremu, što
je također kršenje američkih zakona.
Budući da CAE tvrdi da ulice više nisu pravo mjesto za djelotvorno
iskazivanje građanske neposlušnosti, kako gledate na antiglobalistički
pokret koji se još uvijek valja ulicama Genove ili Seattlea?
Sastanak u Seattleu bio je osuđen na neuspjeh još prije protesta jer su
zemlje Trećega svijeta i zemlje u razvoju shvatile da su u toj podjeli
izgubile. Demonstracije su pak pokazale da takve sastanke morate održavati
u atmosferi policijske države, iza bodljikavih žica i specijalno opremljenih
policajaca, što stvara medijski ružnu sliku. Po pitanju koliko su ti prosvjedi
stvarno produktivni, bliži sam gledištu CAE, ali razumijem i potrebu ljudi
da se glasno izjasne o nečemu, jer u posljednjih deset-dvadeset godina
imaju osjećaj da se njihov glas ne čuje.
Zbog toga sam nedavno u Turskoj govorio o fenomenu Le Pen kao o jako pozitivnoj
stvari sa stajališta onih koji su na vlasti u zapadnoj Europi. Jer, ako
imate likove kao što je Le Pen, postižete alijenaciju ljudi od glasačkog
procesa, ljudi ne žele izlaziti na izbore. Sa smanjenjem broja ljudi koji
glasuju, vlada postaje manje odgovorna, odnosno ona se formira na osnovi
manjine glasačkog tijela i često funkcionira, što Rastko Močnik kaže da
se već dogodilo u Sloveniji, preko savjetodavnih tijela koje nitko nije
izabrao i nad kojima nitko nema kontrolu. Članovi tih tijela prijatelji
su premijera, sjede u sjenci i donose najznačajnije odluke. S te strane
fenomeni poput Le Pena koriste učvršćivanju grupacije na vlasti.
Skupi impulsi
Ima li ovakav vid otpora koji zagovara CAE ikakve šanse u zemljama
Trećeg svijeta gdje se najjače osjećaju negativne posljedice globalizacije?
Možda taj vid borbe u tim zemljama ne može imati naročiti utjecaj, ali
uvijek ostaje mogućnost komunikacije, širenja informacija neugodnih za
vladu, kao što je to bio slučaj u Kini ili Indoneziji. Osim toga, posljedice
globalizacije osjetit će se i u tzv. Prvom svijetu, koji ovisi o profitu
stečenom u Trećem svijetu, pa im nije u interesu da nekoliko milijardi
ljudi gladuje. Ne zbog nekih moralnih načela, nego zato što je to loše
za biznis. Velike korporacije čak shvaćaju da je neoliberalistička pomama
za profitom otišla predaleko, pa tako sada Washington u Brazilu podržava
predsjedničkoga kandidata radničke partije. U Brazilu se govorilo da će,
kada se neki sektori privatiziraju, doći do konkurencije i da će cijene
padati. Tako je privatizirana telefonija i u roku od godine dana impulsi
su trostruko — poskupjeli. Bio sam u Brazilu prošle godine i tada su imali
najskuplje telefonske impulse na svijetu.
Ali problem s pljačkom, pa tako i onom poreznih obveznika, jest taj da
nekoga možete opljačkati samo jednom, poslije mu nemate više što uzeti.
Tako je i veliki biznis počeo uviđati da se u nekim stvarima otišlo predaleko
i da treba voditi računa o najelementarnijoj socijalnoj pravdi, jer inače
može doći do socijalne eksplozije s nepredvidljivim posljedicama.
DIGITALNI PARTIZANI - TKO SU I ŠTO HOĆE
Revolucija nije ostvariva
Critical Art Ensemble, petolist je — Steve Barnes, Dorian Burr, Steve
Kurtz, Hope Kurtz, Beverly Schlee — koji istražuje odnos umjetnosti, tehnologije,
kritičke teorije i političkog aktivizma. Razmatrajući koncept otpora u
digitalnoj eri, CAE predlažu novu strategiju — elektroničku građansku
neposlušnost: blokiranje pristupa informacijama najbolji je način utjecaja
na neku vojnu, vladinu ili korporacijsku instituciju. Trenutačno su najznačajniji,
premda neosviješteni, politički aktivisti djeca — hakeri koji upadaju
u sugurnosne sustave. Postojeći rascjep između njih i tradicionalnih političkih
aktivista mogao bi biti prevladan u ćelijama organiziranima na anarhističkom
i rodnom principu, koje bi brojile četiri do deset članova različitih
stručnih znanja: aktivist, teoretičar, umjetnik, haker i odvjetnik činili
bi dobru kombinaciju talenata.
Dvoboj s velikim korporacijama oglašavanjem u medijima na duži se rok
ne iplati, jer medije kontroliraju centri moći. Revolucija nije ostvariva
opcija; autoritarna struktura ne može se razbiti, njoj se jedino može
suprotstavljati. "Fundamentalna strategija otpora ostaje ista — zauzeti
autoritarna sredstva i okrenuti ih protiv njih samih. Međutim, da bi ova
strategija imala nekakvo značenje, otpor se — kao što je to moć već učinila
— mora povući s ulica. Cyberspace kao lokacija i aparat za otpor tek treba
biti realiziran", zaključuje CAE.
ŽIVOT NA TRI KONTINENTA
No Land’s Man
ALEKSANDAR BOŠKOVIĆ rođen je u Zemunu, studirao u Beogradu, filozofiju
magistrirao na sveučilištu Tulane u SAD-u, u Škotskoj doktorirao socijalnu
antropologiju. Predavao u Škotskoj, jedan semestar u Beogradu, Brazilu,
Sloveniji, sada dvije godine u Južnoafričkoj Republici. Životom na tri
kontinenta iz prve ruke upoznao je efekte globalizacije u Trećem svijetu.
U jednom trenutku bio je vlasnikom putovnice jedne države (Makedonije),
osobnih iskaznica drugih dviju (SR Jugoslavije i Brazila), a živio je
u četvrtoj (Južnoafričkoj Republici), te je prigrlio izreku Vuka Ćosića
da je No Land’s Man. Globalizacija, multikulturalizam te načini konstrukcije
nacionalnih, etničkih, kulturnih i ostalih identiteta trenutačno su mu
glavna područja interesa. Autor je nekoliko knjiga.
|