NE ZAMUDITE  


 Rubrike  

 Zanimivo  


 Bodi obveščen ? 

Sončna Pošta:
Brezplačne pozitivne novice, članke, zgodbe, recepte, informacije o zaposlitvah, razpisih in obvestila o seminarjih ter delavnicah lahko dobivaš tudi na dom.


Vpiši se ali pošlji email na: info@pozitivke.net.
Sončno pošto tedensko na dom dobiva okoli 2.500 bralcev.


 Ne spreglejte  


 SVET POEZIJE  

Klikni sliko za vstop v svet poezije.


 Aktualno  


 Mesečni koledar  
Dogodki te strani

torek 30-apr
  • Aktualno iz Špricerkres v Malečniku, Parni Valjar / DJ's Brata Fluher

  • sreda 01-maj
  • Med naravo in kulturo

  • petek 03-maj
  • Človek in čas

  • nedelja 05-maj
  • Razstava Interspace

  • sreda 08-maj
  • Razširjeni vid

  • nedelja 12-maj
  • Prijave na tradicionalno gorskokolesarsko preizkušnjo MTB Slavnik 12. maja 2024 v Hrpeljah

  • torek 14-maj
  • Vabilo na izobraževanje Strateško načrtovanje pridobivanja sredstev v prostovoljskih organizacijah

  • sreda 15-maj
  • Umanotera vabi na razpravo ob evropskih volitvah 2024

  • četrtek 23-maj
  • Povabilo za sodelovanje na Veselem dnevu prostovoljstva 2024

  •   Več o dogodkih  
    Preglej vse dogodke v tem letu


    POZORNOST NA RESNIČNOST   
    petek, 29. november 2002 @ 14:23 CET
    Uporabnik: titud

    * Duhovna rastSlovenski filozof mlajše generacije, pesnik in publicist Brane Senegačnik, v svoji zbirki esejev v Iskanju izgubljene mere skozi zadnji esej Kultura, resničnost, skrivnost razkriva razmere v sodobni slovenski kulturi. Po njegovem je stanje duha mogoče razdeliti med tri osnovne usmeritve.



    V prvo skupino je uvrstil pragmatično miselnost, za drugo skupino je značilna težnja po racionalnosti, bistvena vrednota tretje skupine pa je protiracionalnost.

    1. SKUPINA: PRAGMATIKI

    Pragmatična miselnost je po Senegačnikovem mnenju na žalost zelo razširjena oblika življenjskega nazora intelektualno manj izoblikovanih ljudi, ki pa se kaže tudi v delovanju pretežnega dela akademskega sveta. Ta h kvalitativnim, duhovnim vprašanjem pristopa kvantitativno in šablonsko, reduciranje kompleksnih problemov, ki so izrazito individualne narave, pa je njihova najbolj razširjena oblika pristopa k resničnosti. Kljub temu, da je zaradi institucionaliziranosti zelo vplivna, po Senegačnikovem mnenju ne more imeti prave oblikovalne moči.

    2. SKUPINA: POZORNI NA RESNIČNOST

    Za drugo skupino je značilna težnja po racionalnosti, za katero je Senegačnik iznašel preciznejši izraz: pozornost na resničnost. Njeno glavno načelo je, da je treba izbirati miselno pot, primerno predmetu obravnave. To v znanstveni ali filozofski razpravi pomeni uporabljati karseda jasno argumentacijo ali pa vsaj umljivo nakazati, zakaj se jasnosti in argumentom odreka. Pozorni na resničnost naj bi v poeziji uporabljali tak jezik, ki bi čimbolj oživljal celostna, presežna izkustva. Senegačnik obžaluje, da je v to skupino mogoče uvrstiti le redke posameznike.


    3. SKUPINA: PROTIRACIONALISTI

    Tretjo skupino povezuje izrazita protiracionalnost. Ta skupina predstavlja po Senegačnikovem mnenju najmočnejši in najvplivnejši mentalni trend na naši kulturni sceni. Sem sodijo pripadniki mnogih, sicer med seboj različnih, celo nasprotujočih usmeritev, od psihoanalize, mišljenja biti, novoničejanstva do oboževanja naravnega človeka, mehke misli in ensotransko poudarjenega misticizma. Vsem naj bi bilo skupno to, da vidijo v racionalnosti smrtno bolezen. Zato zavračajo celovito pojmovanje človeka ter možnost argumentiranega dialoga o bistvenih vprašanjih. Racionalnost hote zamenjujejo z racionalizmom in v umnem zadržanju vidijo namesto pozornosti na resničnost omejevanje le te na tisto, kar je objektivno dokazljivo, uporabno in koristno. Namesto skrivnosti, ki jo človek lahko sreča v realnem življenjskem prostoru in pred katero osupel in ganjen poklekne na koncu vseh svojih umskih poti, ponujajo svoje oblike skrivnosti, ki jih je moč doseči mimo resničnosti s takim ali drugačnim 'iracionalnim zapopadkom'.

    Senegačnik v nadaljevanju eseja skozi dialog s po Sokratovo virtualno ustvarjenemu kritiku razlaga, da z razvrščanjem v skupine nima namena ločevati, temveč poiskati tisto vsem skupno, ki brez ločevanja ne bi bilo vidno. Za Senegačnika je iskanje skupnega ena od praoblik filozofiranja in ga kot krščanskega misleca pri tem sploh ne moti, da je iskanje skupnih potez različnih stvari tudi že zastarela marksistična finta, kot mu to očita sogovornik. Tokovi se razhajajo na odnosu do racia, Senegačnik pa odkrito priznava, da je njegova simpatija na strani racionalnih, torej tistih, ki so pozorni na resničnost. Ta pozornost na resničnost mu ne pomeni nujnosti ujemanja subjektivne izkušnje z objektivno resničnostjo, toda če najde dober razlog za to ujemanje, ga bo zagovarjal, pa čeprav ga pragmatiki in postmodernisti, ki so vpivni tudi v krščanskih krogih, razglasijo za naivneža in predmoderneža.

      
     
    | More




    Sorodne povezave
  • Več od avtorja titud
  • Več s področja * Duhovna rast

  • Dodatne možnosti
  • Pošlji članek prijatelju po e-pošti
  • Za tisk prijazna stran
  • Slabovidnim prijazna stran

  • Trackback

    Trackback URL for this entry: http://www.pozitivke.net/trackback.php/20021129142324837

    No trackback comments for this entry.
    POZORNOST NA RESNIČNOST | 0 komentarjev. | Nov uporabnik
     

    Za komentarje so odgovorni njihovi avtorji. Avtorji spletne strani na komentarje obiskovalcev nimamo nobenega vpliva.


    Na vrh (začetne) strani
     Copyright © 2024 www.pozitivke.net
     Vsa naša koda pripada vam.
    Powered By GeekLog 
    Page created in 0,51 seconds