SIMBOLIKA ZMAJA

Namen tega besedila ni opisovati zmaje v navadnem pomenu te besede, temveč simbolno sprožiti v vas, bralcih, miselne povezave, ki bodo porodile t. i. 'aha doživetje', ter vas pripeljale do globljega, nadrazumskega dojemanja vsebine prispevka.

 

Zmaj je vsekakor eno od najbolj razširjenih mitoloških bitij. Znano je, da je simbolika zmaja tesno prepletena s simboliko kače, zato se ta dva simbola v različnih mitologijah in tradicijah pogosto izmenjavata. Vendar je med njima razlika: o obstoju kače ne dvomi nihče, pripovedi o življenju zmajev pa imajo pridih dvomljivega. Zmaj je obstajal v zavesti ljudi po vsem svetu tisočletja in tako je še danes. Kako torej lahko rečemo, da nekaj, kar je živelo v zavesti ljudi v vseh časih, ne obstaja? Gre le za drugačno vrsto obstoja, drugačno resničnost, ki je razum, ki prevladuje danes, noče priznati. Racionalisti trdijo, da je zmaj le bitje domišljije, igra.

 

 

PSIHIČNA IN FIZIČNA RESNIČNOST
Psihična resničnost ni nič manj resnična od fizične, ki jo kruti racionalizem priznava kot edino. To trditev je v različicah v svojih delih poudarjal razlagalec človekove duše, slavni švicarski psihoanalitik Carl Gustav Jung. Ista trditev je tudi eden od temeljev ezoterike. Po ezoteričnih naukih sta omenjeni dve vrsti resničnosti enako resnični, in tisto, kar imenujemo psihična resničnost, naj bi bilo celo primarno. Zavest je vzrok, pojavni svet pa posledica - to je temeljno načelo ezoteričnega nauka. Zmaj obstaja torej kot psihično dejstvo v zavesti in v človekovem nezavednem. Je eden od najbolj razširjenih in najstarejših arhetipskih simbolov. Ni civilizacije ali mitologije. v kateri ne bi bilo zmajev. Razlog je v tem, ker je zmaj kot predstava, kot arhetipska slika močno vraščen v kolektivno nezavedno in kot gejzir izbruhne na plan z miti, bajkami in ljudskimi pripovedkami.
Za zmaja je, tako kot za druge univerzalne simbole, značilna večpomenskost. Zmaj kot simbol zajema razpon od skrajnega dobrega do skrajnega zlega in vse odtenke med tema skrajnostma, in to je tudi sicer ena od temeljnih značilnosti arhetipskih simbolov.

SIMBOL JE PSIHIČNI PREOBLIKOVALEC
Iz ezoteričnega zornega kota in tudi s stališča Jungove analitične psihologije je najpomembnejše, da simbol ni zgolj prikaz nečesa. Simbol je psihični transformator, ki je sposoben preobraziti psihično energijo. Prav v tej njegovi lastnosti tiči tisočletna pomembna vrednost simbola.
Pravi simbol ima ob očitnem pomenu (na primer, vidimo narisano kačo in takoj vemo, da je kača tista žival, ki jo poznamo) zmeraj še svoj skriti pomen. Ta pomen ni v domeni zavesti, še manj racionalnega uma, temveč je globoko zasidran v nezavednem. Tega nezavednega vidika simbola ni nikoli mogoče povsem dojeti in razložiti. Če bi se to zgodilo, potem ne bi bil več simbol, temveč navaden znak. Temeljna značilnost simbola je torej, da vsebuje poleg zunanjega še notranji vidik, ki je večidel v nezavednem. Zakaj? Zato ker sestavine vsakega pravega simbola niso dostopne razumu, temveč jih je mogoče zajeti samo kot simbol.
Racionalistično stališče poveličuje um kot moč, ki obvladuje naravo in tako napreduje. Za naš čas je značilen mit o napredku, po katerem naj bi naša civilizacija nenehno napredovala po zaslugi razuma. Ezoterični uvid in izkušnja pa kažeta, da je duhovno gledano res prav nasprotno. Prej lahko govorimo o nazadovanju kakor o napredovanju. Tehnološki napredek ni napredek v pravem pomenu besede, ker ne vodi k cilju človekovega obstoja na Zemlji, to je k širjenju zavesti z ozaveščanjem velikih prostranstev nezavednega in s tem k ustvarjanju človekove celostnosti. Šele s tem procesom, ki ga imenujemo duhovni razvoj, se človek zave svoje božanske narave.
Ni naključje, da vsa verstva in ezoterične tradicije uporabljajo za ponazarjanje svojih idej jezik simbolov in slik. Zakaj? Zato, ker se teh vsebin drugače ne da ponazoriti. To je jasen zgled zavestne uporabe simbola. Drugi vidik zavestne uporabe simbola so praktične ezoterične tehnike, pri katerih uporabljajo simbole kot preoblikovalce psihične energije za doseganje spremenjenih stanj zavesti, da bi s tem razširili zavest in doživeli tako imenovano višjo resničnost. Človek namreč z umom nikoli ničesar ne dojame povsem, zato so simboli edina pot, po kateri doume nedostopne vidike resničnosti.

PORAJANJE IZ NEZAVEDNEGA
Bistveno je tudi. da se simbol poraja v nezavednem in od tod preide v zavest. Iz nezavednega se porajajo tudi miti, ki so pravzaprav sestavljeni simboli. Mit tudi ni nič drugega kot mozaik medsebojno povezanih in prepletenih simbolov. Nezavedno torej poraja tudi simbole in mite zato, ker je nezavedno nepojmljivo širše in »ve neprimerno več« od zavestnega dela bitja. Enako je spoznal tudi psihoanalitik Jung in zapisal, da je zavestni del le majhen izsek velikanskega kroga.
Simboli se pri posamezniku porajajo v sanjah in domišljiji, na ravni človeštva pa so miti neka vrsta kolektivnih sanj. Miti, porojeni iz zavesti, so pravzaprav sanje človeštva. Jezik simbolov in mitov ni po naključju slikovit, kajti slika je način, s katerim se lahko sporazumevamo z nezavednim. Nezavedno ne razume jezika uma, temveč razume le jezik slik.
Gledano ezoterično je vloga simbolov in mitov v tem, da omogočajo premostiti prepad med navadno, vsakdanjo zavestjo in zavestjo višjih ravni. Po večini ezoteričnih naukov obstaja več ravni resničnosti - od Boga, pa prek posrednih ravni do fizične, človeške ravni. Po teh naukih naj bi bil ves univerzum sestavljen iz vibracij, ki imajo na različnih ravneh obstoja različne frekvence, podobno kot različne valovne dolžine na radiu. zato se je težko sporazumevati. Simboli in miti, ki delujejo kot preoblikovalci psihične energije, pa ta prepad premoščajo. Ko vplivajo na človekovo nezavedno, ustvarjajo v njem poleg čustvenega odziva tudi tisto vibracijsko stanje, ki omogoča notranje spoznanje, sprejemanje »nedojemljivega«, dojemanje višjih ravni resničnosti in sporazumevanje z njimi.
Ko simboli in miti delujejo na nezavedno, povzročajo ustrezne spremembe v zavesti. Delujejo na neracionalne in iracionalne človekove plasti. Razum je pri tem bolj ali manj ob strani. Poskusi razuma, da bi razčlenil simbol in potem razčlenjeno nekako sintetiziral, se zmeraj izjalovijo. O tem pričajo opisi simbolov po enciklopedijah - ta simbol simbolizira to, drugi ono in tako naprej - ne podaja pa bistva simbola.
Za simbol je zelo pomembno, da se smisel simbola in mita spreminja glede na sposobnost dojemanja. To je tudi razlog, da so simboli večplastni in večpomenski. Ne obstaja torej »pravilna« ali »nepravilna« razlaga nekega simbola, temveč so samo različne ravni in različne globine razlag. Vsaka razlaga je na neki ravni pravilna, toda popolna razlaga ni mogoča. Popolno dojetje simbola je dejanje, ki daleč presega razum in kakršno koli razlago ter prehaja na področje neizrekljivega.

EZOTERIČNA IN DUHOVNA RAZLAGA SIMBOLA
V ezoteriki večinoma ni posebnih, ezoteričnih simbolov, ki bi se razlikovali od simbolov v mitologijah ali celo tistih v ljudskem pojmovanju. Razlika je le v načinu razlage simbolov, ki je v ezoteriki drugačen. Gre za razkrivanje najgloblje plasti pomena, ki zadeva samo bistvo obstoja in človekovega razmerja z univerzumom in Bogom. Gre za samospoznanje, ki vodi k celostnemu dojemanju Boga, sveta, človeka in medsebojnih razmerij.
Večina ljudi ne ve, da so veliki simboli večpomenski in jih je treba razlagati na več ravneh. V nekaterih knjigah lahko na primer preberemo, da je bil simbol zmaja v začetku pozitiven, nato je postopno dobival negativne značilnosti, nazadnje pristal povsem na negativnem polu. Toda z ezoteričnega vidika ni zgodovinskega razvoja simbola, skozi katerega bi se kakšen prvobitni simbolni koncept sčasoma razvijal in spreminjal, ker simbol ni nekaj, kar se zavestno ustvarja in razvija. Simbol je od nekdaj takšen, kakršen je. Tisto, kar je videti kot njegov razvoj, je pravzaprav samo razkrivanje njegovih že obstoječih ravni. Simbol ni koncept, ki bi ga ljudje zavestno snovali stoletja in bi tako sprva preprosti simbol sčasoma pridobil različne pomene. Vsi njegovi pomeni so v njem že od začetka in samo od ravni zavesti je odvisno, kateri pomen ali katera raven se bo razodela.
Zakaj je tako? Zato ker so simboli in z njimi tudi miti kot skupek simbolov pravzaprav kolektivni spomin človeške rase na lastno »pozabljeno resničnost«, na tisto, kar imenujemo absolutna resničnost. Ta pa ima različna imena: Bog, Tao, Resnica, narava Bude, Absolut ... Vseeno je, kako to resničnost poimenujemo.
Simboli in miti so v bistvu nejasen spomin, po njih se nekako megleno zaradi »padca duha v materijo« spominjamo pozabljene resničnosti, »otroštva«, zore človeštva, tistega, kar človek pravzaprav je božansko bitje, del Velikega Edinega.

ALI JE MOGOČE SIMBOL »POKVARITI«?
Po drugi strani pa žal obstaja še nekaj, čemur bi lahko rekli kvarjenje simbola. Slaba razlaga, ki zaradi racionalističnega prijema zanemari bistvene prvine, lahko simbol uniči, zatre njegovo moč in njegove skrite pomene. Vzemimo za zgled otroške pravljice prirejene našemu umu.
Pravljice so vrsta mitov in tako seveda že pri »navadni« »otroški« pravljici najdemo omenjeno mitološko večplastnost. Najprej dojamemo njen površinski pomen, pogosto poln jasnih vzgojnih didaktičnih prvin, katerega namen je razvedriti otroka in ga vzgajati. Ta pomenska plast deluje neposredno na zavest. Sledi ji globlji psihološki pomen in šele pod tem se skriva resnični duhovni pomen. Na tej najgloblji ravni nam pravljice govorijo o duhovnem razvoju. Zadnji dve pomenski ravni delujeta po nezavednem in veliko globlje kakor površinski pomen, ki se obrača k človKot zgled kvarjenja simbola nam lahko rabi pravljica o Sneguljčici in sedmih palčkih, ki ima tako kot vse pravljice, več različic. V zadnjem času žal prevladuje »racionalistična različica«. V njej Sneguljčica ne umre zaradi strupa, ki ji gaje dala čarovnica, temveč samo otrpne. Ko palčki izpustijo njeno krsto, zakašlja, izpljune košček strupenega jabolka in oživi. Za racionalni prijem je takšno dogajanje logično, saj je tudi namen racionalnega uma, da naredi pravljico »logično«. Toda s takšno razlago se bistvo pravljice uniči.
V izvirni pravljici Sneguljčica umre, ker je simbolična smrt uvod v duhovno rojstvo. Prinčev poljub jo oživi, ker je ljubezen eno od najmočnejših gibal duhovnega razvoja. Če tega ne bi bilo, bi se zanemarilo bistvo tega čudovitega mita, globoko sporočilo, namenjeno nezavednemu.ekovemu zavednemu delu.
To se danes žal dogaja s številnimi pravljicami in simboli. Zato je zmeraj, ko gre za praktično uporabo simbola in mita, pomembno poznati izvirno obliko, ki vsebuje skrito znanje nedostopno racionalnemu umu.

SIMBOLIKA ZMAJA
Kot pri drugih velikih simbolih tudi pri zmaju ne poznamo posebne ezoterične simbolike, le ezoterična razlaga tega simbola se razlikuje od znane mitološke razlage. Lahko rečemo, da simbolizira zmaj - gledano ezoterično in samospoznavno - tako kakor vsi veliki simboli, le še ena vrata k samospoznanju. Vsi veliki simboli in veliki miti so pravzaprav samo to - simbolni prikazi vrat k spoznavanju sveta, življenja in Boga po poti samospoznavanja.
V mitologiji je zmaj izrazito večpomenski simbol. Navzoč je v vseh tradicijah. Zelo pogosto simbolizira prvotne vode. Te ponazarjajo kaos, kaos pa je v mitologiji stanje nemanifestiranega, absoluta, ki se še ni izrazil, oziroma stanje pred nastankom pojavnega sveta. V večini teh mitov zmaja, kot recimo babilonskega Tijamata, razkosajo, neki junak ga razseka v delčke, iz teh pa nastane človeški rod ali pojavni svet. Zmaj znova oživi, ko se ciklus stvarjenja izteče in se manifestirano znova umakne v nemanifestirano, »božanske iskre« pa se znova združijo v enoten »božanski ogenj«.
Na tej točki je zelo tesna povezava med zmajem in uroborusom, alkimijsko-gnostičnim simbolom; ta je včasih prikazan kot kača, včasih pa kot zmaj, ki se grize v rep, in pravzaprav govori o samomanifestaciji univerzuma, o njegovi samooploditvi, o neskončnih ciklih življenja in »smrti«, ustvarjanja in uničenja, nastajanja in izginjanja. Indijska tradicija govori o »dnevu in noči Brahme«. Ko Brahma, vrhovni bog v indijskem panteonu, odpre oko, nastane »dan Brahme«, faza nastajanja, obdobje manifestiranega sveta. Ko oko zapre, se manifestirano povrne v nemanifestirano, »reke se znova zlijejo v ocean«. Začetna točka v simboliki zmaja je torej simbol nemanifestiranega, simbol Boga, ki še ni ustvaril sveta. Zmaj pogosto bruha ogenj, iz njega švigajo strele, to pa simbolizira manifestacijo. Ko zmaj, nemanifestirano, prvotna voda, kaos, bruha ogenj, ponazarja to pravzaprav stvarjenje sveta.

KOMBINACIJA KAČE IN PTIČA
Zmaj je tudi po videzu sestavljen simbol. Je pravzaprav kombinacija kače in ptiča. To dokazuje njegovo dvojno naravo; zajema dve skrajnosti, vendar hkrati tudi ves razpon možnosti med njima. Kot združitev kače in ptiča je spoj materije in duha, zemlje in neba, zgornjega in spodnjega sveta, mikro in makrokozmosa, evolucije in involucije, jina in janga ... V številnih tradicijah, zlasti na Daljnem vzhodu, istijo zmaja z bogovi neba, in kot takšen je cesarski simbol na Kitajskem in Japonskem. V nekaterih drugih velikih tradicijah, kot je južnoameriška, je zmaj simbol sonca. Azteki imajo Quetzalcoatla, pernato kačo, ki je še bolj očitno združitev ptiča in kače. Pri južnoameriških Indijancih spet srečamo kozmogonski mit, podoben babilonskemu, v katerem ptica roparica ubije in razkosa kačo; iz njene krvi nastane svet, to pa je znova simbolna slika stvarjenja, manifestacije, ki se poraja iz nemanifestiranega, neizraženega.
Zlasti na Daljnem vzhodu pripisujejo kači nadnaravno moč, modrost in skrivno znanje, in to je tisto, kar nas še posebno zanima. Zmaj v teh tradicijah pravzaprav označuje nesmrtno bistvo vsega obstoječega. Podobno je v indijski jogijski tradiciji, kjer imajo kačo modrosti, kundalini. S popolno prebuditvijo energije kundalini pride na individualni ravni do dokončnega razsvetljenja, do samouresničitve. V taoizmu in budizmu zmaj prav tako ponazarja najvišjo duhovno moč, nadnaravno in božansko, ter simbolizira skrivno znanje kot zunanji vidik skritega, notranjega znanja, razsvetljenja, kot vrhunsko ndividualno spoznanje, kot samo duhovno bistvo univerzuma.

ZMAJEVA DVOJNOST
Toda v številnih drugih tradicijah zmaj hkrati simbolizira dež, ki prinaša rodovitnost, in grom, temo in svetlobo, dobro in zlo, v monoteističnih religijah (zlasti v krščanstvu) pa je prevladala negativna prvina in je zmaj postal simbol zla, Satana, sovražnika Boga, največjega skušnjavca in zapeljevalca sveta. V tej zvezi je boj svetega Jurija z zmajem pravzaprav boj svetlobe s temo, duhovnega z materialnim, njegova zmaga nad zmajem pa zmaga svetlobe nad silami teme ali zmaga Boga nad Satanom, izvorom zla in greha.
Odkod izražena dvojnost in ostra nasprotja v simboliki zmaja? Nasprotje je hkratno zajemanje skrajnosti in temeljna narava vsakega pravega simbola. Iz ezoteričnega zomega kota ni pravega simbola, če ne zajema obeh polov in vsega razpona možnosti med njima, in tako simbolizira združitev nasprotij, svet brez dvojnosti. Cilj duhovne evolucije človeške rase v večini ezoteričnih naukov je pravzaprav svet brez dvojnosti, vrnitev v stanje Boga, v katerem ni več dvojnosti (svetloba-tema, moško-žensko, jaz-ti, dobro-zlo, duh materija ...), ker so združene v Velikem Enem.

DVOJNOST ZMAJA V ALKIMIJI
Dvojnost simbolike zmaja poznamo tudi v alkimiji. Nasproti zakoreninjenemu pojmovanju alkimije, kot vede, katere pripadniki si prizadevajo iz kovin narediti zlato, ali pojmovanju alkimije kot predhodnice kemije, je drugačna resničnost. Alkimija je predvsem ezoterična veda. Je učinkovit sistem duhovnega razvoja tudi v svojem fizičnem vidiku. Ta je tudi res obstajal. Obstajajo preverjena pričevanja o spreminjanju svinca v zlato. Ni nujno, da jim verjamemo, toda, kot pravi sir William Crookes, slavni angleški znanstvenik in raziskovalec onstranskega, če ne verjamemo pričevanjem, potem moramo zavreči vso zgodovino. Za kaj bi verjeli pričevanju, ki pravi, da je ta in ta kralj nasledil tega in tega kralja, da je ta in ta cesar pokoril to in to deželo, ne verjamemo pa v zelo podobno pričevanje, celo iz istega časa in istega vira, ki pravi, da je Nicolas Flamel, znani francoski alkimist iz 14. stoletja, naredil zlato?
Za alkimijo je bistveno, da je bil njen zunanji, fizični vidik samo zunanji izraz notranjega procesa, ki je potekal v alkimistu. Pri tem je bil alkimist na začetku Veledela, kot so imenovali celoten alkimijski proces, »svinec«, na koncu pa se je spremenil v »zlato«, tako kot seje tudi kovina, ki jo je obdeloval na začetku, svinec, na koncu spremenila v zlato.
Vsa tradicionalna alkimija je prikazana z alegorijami in simboli, zmaj pa je eden od prvih slikovnih simbolov, ki jih srečamo v alkimijskih rokopisih. Pogosto simbolizira nepopolno materijo, tako imenovano osnovno snov (materia prima), s katero se Veledelo začne. V nekaterih drugih prikazih je zmaj »brat« živega srebra. Pri tem je živo srebro duša, zmaj pa telo. Včasih zmaja istijo z živim srebrom, pri čemer ta simbolizira dušo, ujeto v telo. To je ena temeljnih postavk starih gnostikov - da je duša, božanska iskra, ujeta v telesu, in da je duhovni razvoj njena osvoboditev in vrnitev k prvotnemu izviru, iz katerega je izšla.
Številni spisi pravijo, da se osnovna snov (materia primn), s katero se začenja alkimijski proces, čisti z ognjem (tako imenovana purifikacija), da bi se telo svinca preobrazilo v zlato telo zmaja. Potem v spisih zasledimo, da pokončanje zmaja na začetku alkimijskega procesa vodi v trohnjenje, tako imenovano fazo nigredo, ki prek faze beljenja ali faze albedo vodi h končnemu cilju alkimijskega procesa, tako imenovani fazi rubedo, rdeči fazi, ki da kamen modrih. Zanimivo je, da kamen modrih simbolizirata zmaj in feniks. Zmaja imamo torej na začetku in na koncu, zmaja, ki je ubit in očiščen z ognjem, ki trohni v črni fazi, da bi iz procesa izšel kot kamen modrih, ki z ezoteričnega vidika ni nič drugega kot božanska iskra, ujeta v nas. Z alkimijskim procesom se osvobaja. Veledelo tako simbolizira smrt in vstajenje-zmaj kot nižja človekova narava umira, da bi se znova rodil kot resnični jaz, osvobojena božanska iskra.
Po drugi strani pridobivanje kamna modrih z veledelom ponazarja spoznanje in obvladanje skrivnosti ustvarjanja in s tem, mistično gledano, združitev z Bogom, z lastnim božanskim bistvom. Zato ni čudno, da v alkimiji pogosto najdemo vzporednico med kamnom modrih in Kristusom. Kristus simbolizira stanje zavesti, v katerem se človek Kristus kot zgodovinski Kristus zaveda svoje božanske narave.

UROBORUS / KRILATI ZMAJ
Zanimivo je omeniti tudi alkimijsko-gnostično razlago vloge kače v biblijski zgodbi o izgonu iz raja, ko kača po Evi pregovori Adama, naj zaužije jabolko z drevesa spoznanja; zato Adam in z njim ves človeški rod iz rajskega stanja preide v nepopolno bivanje na Zemlji, v stanje greha. Gnostično-alkimijska tradicija vso zgodbo povsem obrne in pravi, da kača, ki jo lahko poistimo z zmajem, pravzaprav pomaga, da se človek usmeri k znanju in dobi moč, da odkrije skrivnost ustvarjanja. In ko bo odkril skrivnost ustvarjanja, se bo človek lahko vrnil tja, odkoder je prišel.
Gnostični uroborus, ki se v alkimiji prikazuje kot krilati zmaj, ki se grize v rep, prav tako simbolizira isti ciklus vrnitve k izviru. Dejstvo, da se grize v rep - to očitno ponazarja zaprti krog - govori, da se vse začne in konča v isti točki. Tudi alkimijski proces izhaja iz Enega, da bi prišel do Enega, začenja se z zmajem in se z njim tudi končuje. To nas na koncu pripelje k spoznanju, da procesa v resnici sploh ni, da je ustvarjanje in razkrajanje, proces nastajanja in končevanja sveta, manifestacije in vrnitve v nemanifestirano pravzaprav iluzorni proces. V resnici vse poteka oziroma ne poteka v eni točki in samo vprašanje je, ali zavest o tem obstaja ali ne.

ZMAJ KOT VARUH ZAKLADA
Bistven vidik simbolike zmaja, ki je posebno pomemben iz ezoteričnega zornega kota, je, daje v številnih mitih zmaj varuh zaklada. Da bi prišel do zaklada, se mora junak bojevati z zmajem in ga po hudem boju tudi premagati, ali pa mora pred zmajem rešiti devico. Ta zgodba ima velik psihološki pomen, in na to je zelo dobro opozoril Jung. Junak je v resnici zavestni jaz, ki se bojuje s senco, z instinktivnim, nezavednim delom sebe, da bi ga ozavestil in skozi proces individuacije, kakor ga imenuje Jung, včlenil v zavestni organizem. V tem pomenu je torej zmaga nad zmajem ozaveščanje sence, dvig zavesti in razširitev zavestnega jaza.
Toda niti ta raven razlaganja, čeprav zelo globoka, v smislu osvetljevanja človekove narave, ni najgloblja. Pod njo je še ezoterična razlaga, po kateri je zaklad pravzaprav skrito notranje znanje ali gnoza. Zmaj je ego, namišljena struktura jaza, ki si »domišlja«, da obstaja, in ki preprečuje, da bi bitje prišlo do zaklada, ki ga nosi v sebi, da se pravzaprav sreča s samim seboj. Devica je pri tem človekova čista božanska narava, pokončanje zmaja zato, da bi se rešila devica, pa ponazarja pokončanje ega, da bi se osvobodilo čisto božansko bitje, ki prebiva v človeku.
Večplastnost simbolike zmaja in nasprotna pola, ki ju ta simbolika zaobsega, torej pričajo, da je zmaj res arhetipski simbol. Takšni simboli zmeraj združujejo nasprotja in s tem poudarjajo, da je absolutna resničnost nad nasprotjema, v njej ni nasprotij, ker so združena v eno. Simbol zmaja nam hkrati tudi ponazarja pot duhovne involucije, pot 'padca duha v materijo' ali padanja v nezavedno. Bitja in tudi nasprotna pot, pot duhovne evolucije, ali pot ozaveščanja svoje resnične narave. Če govorimo z ezoteričnim besednjakom, zmaj simbolizira pot samospoznavanja, znanja, ki osvobaja, pot končnega spoznanja po poti samospoznavanja.
Kam pravzaprav pelje pot samospoznavanja? Po ezoteričnih tradicijah je cilj združitev človeka z absolutno resničnostjo. Absolut, Bog, Brahman, Tao, Resnica, narava Bude ... so samo različni izrazi za isto resničnost, absolutno resničnost neločljivega Enega, ki je edino, kar res obstaja. Človek je v svojem običajnem stanju zavesti ujet v iluzijo dvojnosti, večkratnosti. Zato je prepričan, da je ločen od Boga, od sočloveka in drugega univerzuma, v resnici pa se mora le zavedeti Enosti, ki ji od nekdaj pripada. To seveda ni lahka naloga, toda že hoja po tej poti je človeku v zadovoljstvo in mu prinese veliko dobrega. In z vsakim nadaljnjim korakom se vse bolj približuje samemu sebi, tistemu Človeku, ki v resnici je.
Zmaj nam torej pripoveduje gnostično zgodbo o tem, da so se bogovi spustili v materijo, v svet časa in prostora, vzroka in posledice in se tu zaigrali. Igra jih je tako pritegnila, da so sčasoma pozabili, kdo v resnici so. Ko jim je zavest o lastni božanski naravi potemnela, so ostali ujeti v iluzijo, pozabili so, da so bogovi.
Zakaj je zmaj na začetku in na koncu poti? Zato, ker poti pravzaprav ni. Pot ni nič drugega kot ozaveščanje resničnosti, takšne, kakršna je že zdaj, v tem trenutku. Po ezoteričnih in mističnih tradicijah je vsako človeško bitje že božansko bitje, samo da se tega ne zaveda. Tisto, kar razumemo pod izrazi: duhovni razvoj, samouresničenje, vrnitev k Izviru ... je samo postopno ozaveščanje tega dejstva ob premagovanju strukturega, ki preprečujejo to spoznanje oziroma zavest o tem. Tako je zgodba o zmaju pravzaprav zgodba o poti ločevanja od iluzije in združevanja s svojim pravim bitjem, o poti, na kateri zmaj umira, da bi se rodil nov zmaj.

Milan Gligorjević Gaon
AURA - JANUAR - FEBRUAR 2003