M.L.
|
Če pa Bog že pusti človeka, da sam skrbi za svoje zunanje življenjske potrebe, da se duša vadi v samospoznanju in samostojni dejavnosti, koliko bolj je to potem nujno za duša samo!
Celo živalskim dušam je tako rekoč vsajen zanje povsem značilen nagon ( instinkt) po katerem ravnajo, in sicer vsaka na svoj način. Zmotno bi bilo misliti, da ta navidez nerazumna bitja brez govorice opravljajo svoje dejavnosti kot stroji, ki jih oživlja neka zunanja sila. Če bi bilo tako, bi tudi najbolj domače živali ne mogli pripraviti k še tako preprostemu delu in gotovo ne bi ubogala človeškega klica.
Ker pa ima tudi vsaka žival svojo dušo, ki ima v sebi sklenjeno življenjsko moč, s katero živalska duša po svoji volji premika svoj telesni organizem, lahko žival tudi različno dresiramo. Le od zunaj oživljena stvar nima niti spomina niti nikakršne presoje. Vse njeno življenje je mehanično in njeno prizadevanje tako odmerjeno in determinirano, da sploh ne more biti govora o kakšnem požlahtnjenju s kakršno koli vrsto pouka; to se lahko zgodi le od zunaj mehanično.
Drevesu lahko tisoč let prigovarjaš naj raste tako in tako in rodi žlahtnejše sadove, pa bo zaman! Uporabiti moraš nož in žago, divjaku odrezati veje, štrclje pazljivo razcepiti, vanje vtakniti sveže žlahtnejše veje in jih potem povezati z divjim, razcepljenim debelcem, tako nam bo povsem mehansko cepljeno drevo sčasoma tudi rodilo žlahtnejša plodove.
Žival pa lahko že z besedami in določenim ravnanjem zdresiraš in potem nam bo ob vseh priložnostih služila in se ravnala povsem po naši volji. To pa nam zanesljivo priča, da imajo tudi živali nekakšno svobodno voljo, brez katere bi te ne mogle ubogati in nam služiti, če je ne bi bilo, bi nam služile prav tako malo kot kamen ali drevo.
Če pa imajo opazno že živali neko samo po sebi zaključeno dušo, obdarjeno z nekaj spoznanja in svobodne volje, ki se mora sama določati po zanju značilnem načinu življenja, koliko bolj mora biti to šele izraženo pri človeški duši. Tu za zdaj sploh ne more biti govora o kakšnih tujih vplivih od zunaj, niti dobrih in še manj slabih.
Duša ima vendar vse, kar potrebuje za prvi življenjski zagon. Ko bo v sebi s svojo močjo volje in po prostovoljni ljubezni do Boga prešla v močnejšo življenjsko svetlobo, se bo tudi kmalu zavedala, kaj vse ji še manjka; potem si bo tudi prostovoljno prizadevala, da bi iz vseh svojih življenjskih moči dosegla tisto, kar ji še manjka, in bo spoznala poti in sredstva in jih s svojo voljo želela, se jih tudi polastila in se obogatila z zakladi čedalje višjega, bolj duhovnega in popolnejšega življenja.
Kar si duša po tej poti, ki je prava pot po Božjem redu, pridobi, potem je in ostane njena last, in noben čas in nobena večnost ji tega ne moreta več iztrgati. Česar pa si duša nikoli ni mogla pridobiti sama, s svojo voljo in s svojim spoznanjem, kot na primer zunanje, organsko telo in z njim marsikatero zunanjo, zemeljsko prednost, to ji tudi ne more ostati, ampak ji bo vzeto, kot ji je bilo dano.
Če pa je vse tako, kot uči vsakdanja izkušnja vsakega človeka, potem niti od daleč ne more biti govora o kakšnem delovanju zlih demonskih sil, ki bi dušo privlačile in določale; vse je namreč odvisno od volje in spoznanja duše in navsezadnje od njene ljubezni. Kakor hočemo, spoznavamo in ljubimo, ravno tako se nam bo zgodilo in nikoli drugače.
Če hočemo, spoznamo in ljubimo tisto, kar je po Božjem redu prav, bomo na tej poti tudi zmeraj dosegli resničnost; če pa hočemo, spoznati in ljubiti v nasprotju s takšnim redom, ki edini ponuja resničnost in bitnost, smo podobni človeku, ki hoče žeti na polju, na katerem ni bilo nikoli posejano žito, in nazadnje moramo le samemu sebi pripisati, če je naša življenjska žetev postala enaka ničli.
No pa lep pozdrav.
|