satis
|
Dobro si to napisal, Poet. Dejansko je to srž zavesti Krišne, da je važna zavest in ne telo oziroma um. Zavestna duša ima potencial in oživlja te mrtve materialne elemente, ki jih uporablja kot instrument za delovanje. Več o zavesti piše v Bhagavad Giti, si lahko prebereš.
Vsevišnji Gospod, išvara, ima vrhovno zavest. Živa bitja, džive, so kot sestavni delci Vsevišnjega Gospoda prav tako zavestna. Živo bitje in materialna narava sta opisana kot prakriti, Gospodova energija. Razlikujeta se po tem, da dživa ima zavest, materialna narava pa ne. Dživa-prakriti zato velja za višjo, saj so džive zavestne, kakor je zavesten Gospod. Gospodova zavest je vrhovna, ne bi pa smeli misliti, da je taka tudi zavest džive, živega bitja. Živo bitje nima vrhovne zavesti niti na stopnji najvišje popolnosti. Teorija, po kateri je to mogoče, je napačna. Živo bitje sicer je zavestno, nima pa absolutne oziroma vrhovne zavesti.
O razliki med dživo in išvaro govori trinajsto poglavje Bhagavad-gite. Gospod je kšetragja in je zavesten, kakor je zavestno živo bitje, toda živo bitje se zaveda samo svojega telesa, medtem ko se Gospod zaveda vseh teles. Ker prebiva v srcih vseh živih bitij, pozna želje vsake džive. Tega ne bi smeli pozabiti. V trinajstem poglavju je pojasnjeno tudi, da Vsevišnji Gospod, Paramatma, prebiva kot išvara ali upravitelj v srcu vsakogar in usmerja živo bitje tako, da to deluje v skladu s svojimi preteklimi željami, na katere je pozabilo. Živo bitje se odloči delovati na določen način, potem pa se ujame v krog svojih dejanj in njihovih posledic (v krog karme). Ko zapusti eno telo, dobi drugo, kakor bi sleklo eno oblačilo in se odelo v drugo. Ko se tako seli, trpi posledice svojih preteklih dejanj. Svojo karmo pa lahko spremeni, če se dvigne do gune vrline in spozna, kako mora delovati. To pomeni, da karma ni večna. Zato je rečeno, da so štirje od petih elementov (išvara, dživa, prakriti in kala) večni, karma pa ne.
Vrhovno zavestni išvara in živo bitje sta si podobna po tem, da imata oba transcendentalno zavest. Zavest ne nastane s spajanjem materialnih elementov. Ta razlaga je napačna. Bhagavad-gita ne podpira teorije, po kateri se zavest poraja na določeni stopnji razvoja materije. Zavest živega bitja lahko pride pod vpliv materialnih okoliščin in se zato zdi materialna, kakor je svetloba, ki prihaja skozi obarvano steklo, navidezno obarvana. Na Gospodovo zavest pa materialna energija nima vpliva. Gospod Krišna pravi mayadhyaksena prakrtih. Ko sestopi v materialni svet, Njegova zavest ni pod vplivom materije. Če bi bila, Gospod ne bi bil sposoben govoriti o transcendentalnih temah, o kakršnih govori v Bhagavad-giti. Transcendentalnega sveta ni mogoče opisati z zavestjo, ki je pod vplivom materialne energije. Gospod torej ni onečiščen z materijo, naša zavest pa je v tem trenutku nečista. Bhagavad-gita zato uči, da jo moramo očistiti. Če bomo delovali s čisto zavestjo, bomo srečni. Delovanja nam ni treba opustiti, temveč ga moramo le očistiti. Tako delovanje se imenuje bhakti in kljub navidezni običajnosti ni pod vplivom materialne energije. Nepoučenemu se lahko zdi, da bhakta deluje kakor navaden človek, toda tak nevednež se ne zaveda, da delovanje bhakt in Gospoda ni oskrunjeno z nečisto, materialno zavestjo. Njihovo delovanje je onstran treh gun materialne narave. Ne smemo pa pozabiti, da je naša zavest v tem trenutku še vedno nečista.
Dokler je živo bitje pod vplivom materije, je v pogojenem stanju, v katerem ga slepi prepričanje, da je proizvod materialne narave. Takšna miselnost se imenuje lažni ego. Kdor je povsem prevzet od telesnega pojmovanja življenja, ne more razumeti svojega položaja. Krišna je izgovoril Bhagavad-gito, da bi Ardžuno rešil takega pojmovanja. Telesnega pojmovanja življenja bi se morali znebiti; to je prva dolžnost transcendentalista. Kdor želi doseči osvoboditev, mora najprej spoznati, da se razlikuje od materialnega telesa. Osvoboditev (mukti) je stanje, v katerem živo bitje nima več materialne zavesti. To potrjuje Šrimad-Bhagavatam, kjer je rečeno: muktir hitvanyatha-rupam svarupena vyavasthitih — doseči mukti pomeni osvoboditi se nečiste, materialne zavesti in razviti čisto zavest. Namen vseh navodil Bhagavad-gite je, da obudijo to čisto zavest, zato Krišna na koncu sprašuje Ardžuno, če je njegova zavest zdaj čista. Čisto zavest ima tisti, ki deluje po Gospodovih navodilih. Živo bitje že ima zavest, saj je Gospodov sestavni delec, vendar se lahko zgodi, da pride pod vpliv gun materialne narave. Gospod pa je Vsevišnji, zato nikoli ne pride pod njihov vpliv. V tem je razlika med Njim in majhnimi individualnimi dušami.
|